Twinkle | Digital Commerce

Franchisevereniging AH boos over Allerhande box

2017-11-08
180101
  • 2:05

Franchisers van Albert Heijn zijn boos over de manier waarop de Allerhande box landelijk wordt uitgerold. De nieuwe mogelijkheid voor het afhalen van de boxen in de winkel zorgt voor nogal wat problemen.

Dat blijkt uit een e-mail van Frits van der Heide, voorzitter van de Vereniging van Albert Heijn Franchisenemers (VAHFR), aan frachisers van de keten. Hij zegt dat Albert Heijn de wensen van de vereniging ‘op geen enkel punt’ tegemoet komt, aldus Distrifood.

Kortingscoupons
De VAHFR is vooral ontevreden over de kosten die franchisers dragen over de kortingscoupons die zij met afhalers van een Allerhande box meegeven. ‘Zo willen wij dat kortingscoupons die in winkels door ondernemers aan klanten worden meegegeven ook alleen inwisselbaar zijn in winkels en niet gelden bij het laten thuisbezorgen via Ah.nl’, schrijft Van der Heide. ‘Wij vinden namelijk niet dat ondernemers hun eigen concurrentie moeten financieren.’

Risico’s Proefbox
Ook schrijft Van der Heide over de financiele risico’s die voor frachisers kleven aan de Proefbox. ‘Ondernemers hebben een negatieve marge, betalen mee aan de L&D (learning and development, red.) en betalen de frachise fee, en dragen ook alle risico’s van derving en dergelijke.’

Actie
De voorzitter roept frachisers op om geen kortingsbonnen meer mee te geven voor de Allerhande box. ‘Daarmee subsidiëren en stimuleren wij immers aankoop via AH.nl en thuisbezorgen zonder dat daarover goede afspraken zijn gemaakt’, schrijft hij. ‘Kortingsbonnen waarmee de klant in de winkel wil betalen worden door u geaccepteerd. U houdt de daarmee door u gegeven korting bij, zodat u deze te zijner tijd bij AH in rekening kunt brengen.’

Uitstekend product
Van der Heide schrijft dat hij contact heeft met Albert Heijn over de problemen. ‘Onder de juiste voorwaarden is de Allerhande box een uitstekend product voor onze klanten. Daar staan wij achter’.

UPDATE (14:17 uur), de reactie van Albert Heijn op de e-mail van Van der Heide:
'Met de introductie van de Allerhande-maaltijdbox willen wij het leven van onze klanten een stukje makkelijker maken. Door ze te helpen binnen 30 minuten een lekkere en gevarieerde maaltijd op tafel te zetten en door de box omni-channel aan te bieden: klanten kunnen de box in de winkel ophalen - dus ook bij winkels van ondernemers - of thuis laten bezorgen, hoe het hen uitkomt. Met een aantal activaties hebben wij klanten laten weten dat ze de Allerhande-maaltijdbox vanaf maandag ook in de winkel kunnen afhalen en afrekenen. Wij hebben dit besproken met een afvaardiging van het bestuur van de VAHFR en wij gaan - naar aanleiding van deze e-mail - uiteraard opnieuw met ze in gesprek.'