Amazon biedt nu ook Belgische shoppers de mogelijkheid om een Prime-abonnement af te sluiten. Voor 49 euro kunnen ze de bezorging van artikelen op Amazon.fr voor een jaar lang afkopen. Amazon heeft daarmee een nieuw wapen in de strijd tegen Bol.com en Coolblue in België.
Behalve ‘gratis verzending’ krijgen Belgische Prime-leden (net als Franse) ook eerder toegang tot flash sales, onbeperkt ruimte voor foto-opslag en toegang tot de Kindle Owners Lending Library, waaruit ze onbegrensd boeken kunnen lenen. De extra's zijn in veel andere Prime-landen groter, maar daar betalen abonnees ook meer.
Verzending binnen een dag
Amazon zou regelmatig vragen van Belgen hebben gekregen over Prime. De grootste online retailer ter wereld, vorig jaar goed voor 107 miljard dollar omzet, speelt nu in op de behoefte. ‘Met Premium wordt verzending binnen een dag geen luxe meer voor af en toe, maar dagelijkse praktijk. We zijn blij dat we dit voordeel nu ook kunnen bieden aan klanten in België’, aldus de Europese Prime-directeur Michael Pasch in een verklaring.
Amazon.fr
Amazon zal met het abonnement voornamelijk Franstalige Belgen aanspreken, omdat het is gekoppeld aan Amazon.fr. Er bestaat geen Amazon.be, wel een Amazon.nl. Op die site verkoopt het e-commerce concern nog altijd alleen e-readers en e-books.
Bol.com en Coolblue in Belgïe
Bol.com (gratis verzending vanaf 20 euro) en Coolblue (standaard gratis verzending) profiteren al jaren bovengemiddeld van de Belgische e-commerce groei, zij het vooral in Vlaanderen. Anders dan Bol.com zinspeelde Coolblue al wel eens op uitbreiding naar Franstalig grondgebied, bij monde van eindbaas Pieter Zwart. Hij ‘droomt zeker wel eens’ over Frankrijk, zei hij afgelopen september. ‘Voor onze groeidoelstelling is zo’n internationale uitbreiding niet nodig. Nog niet. Maar als ondernemer wil je natuurlijk toch in zuurstofrijk water blijven bivakkeren.’
Lees ook: Amazon legt ruim 5 miljard dollar toe op verzending (1 februari 2016)
eindelijk wordt aflevering/bezorging gezien als een waardevol onderdeel van het verkoopproces, chapeau!