Xenos heeft een grote reorganisatie aangekondigd, die honderden winkelmedewerkers hun baan kost. Zeker 6 van de ongeveer 250 filialen gaan dicht. Ondertussen steekt de keten van de Blokker Holding 11,5 miljoen euro in het beter bedienen van klanten.
‘Xenos neemt maatregelen om positie te versterken’, luidt de kop boven het reorganisatiebericht. De keten is ‘voornemens de bezetting in de filialen beter aan te laten sluiten op het veranderende winkelbezoek en aankoopgedrag van de klant. De loonkosten worden daarmee meer in lijn gebracht met de omzetontwikkeling.’ De ondernemingsraad is om advies gevraagd.
Sterke groei van Xenos.nl
Xenos investeerde de afgelopen jaren naar eigen zeggen ruim 30 miljoen euro in een nieuw distributiecentrum, dat onlangs in gebruik is genomen. Dit jaar wordt ongeveer een vijfde daarvan ‘extra vrijgemaakt om de sterke groei van de webwinkel Xenos.nl te accommoderen’.
Thuisbezorging en afhaalpunten
Xenos verkoopt nu een klein jaar online. ‘We bieden klanten maximale keuze in hoe, waar en wanneer ze bij ons winkelen met onze nieuwe webshop met thuisbezorging en afhaalpunten in meer dan 200 filialen hebben. En dat is 24/7 omnichannel’, vertelde toenmalig algemeen directeur Hugo de Bie bij de opening van Xenos.nl.
Blokker Holding en Nextail
Xenos is onderdeel van Blokker Holding, dat zijn online activiteiten heeft gebundeld in Nextail. Per formule worden andere kanaalkeuzes gemaakt. Tot het portfolio van de nummer 13 van de Twinkle100 behoren onder meer ook Blokker, Bart Smit, Big Bazar, Cook&Co, Intertoys, Leen Bakker en Marskrame. Voor die laatste keten werd ook een webwinkel opgetuigd, maar die werd niet lang na de lancering weer gesloten.
Lees ook: Nieuw Blokker-magazijn schept ruimte voor online only
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Xenos: minder winkels, meer online focus
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.