Neckermann.com opent de komende tijd in totaal zeventien winkels in Nederland en België. Een deel daarvan komt van Kijkshop. Twinkle sprak directeur Bas Pieper over de nieuwe toekomst van het webwarenhuis.
Tekst: Marit Smits
1. Readen Retail is nu eigenaar van Neckermann.com, naast online discounter D5avenue.com. Waarom wordt het een nu ook een fysieke winkel?
‘In Duitsland en Frankrijk blijft D5avenue.com als merk gewoon bestaan, maar voor de Nederlandse en Belgische markt gaan Neckermann.com en D5avenue.com samen onder de vlag van Neckermann.com. Deze nieuwe combinatie wordt zowel online als fysiek, met de opening van onze zeventien winkels. Voor de invulling van de filialen hebben we ons laten inspireren door grote spelers als Coolblue - met hun servicecenters. Albert Heijn is een mooi voorbeeld van cross selling. Een verschil met Coolblue is bijvoorbeeld dat wij een andere formule hebben en we willen dat klanten hun gekochte producten in de winkel mee naar huis kunnen nemen’.
2. Is het dan ook mogelijk om direct te kopen in de winkel?
‘Ja. Er zijn verschillende productcategorieën uit de webshop vertegenwoordigd in de winkels. Vooral personal care en huishoudelijke artikelen, producten voor in de keuken en voor tijdens het koken. Dat zijn allemaal artikelen die je direct kunt aanschaffen. Maar bijvoorbeeld mode en meubels staan enkel online. Daar is gewoon geen ruimte voor in een winkel van 500 vierkante meter. We willen de filialen een warme en moderne uitstraling geven, zodat het voor het publiek echt leuk is om de winkel binnen te stappen.’
3. Hoe is de link gelegd met online?
‘Wij geloven heilig in pick up points. Dus een afhaalpunt voor online orders komt er zeker. Ook willen we dat mensen hun retouren gewoon in de fysieke winkel kunnen inleveren. Op de vloer komen bestelzuilen waarop consumenten informatie over producten kunnen opzoeken en kunnen bestellen. Het is belangrijk dat die informatievoorziening er is. ‘
4. Hoe wordt het aantal fysieke winkels de komende tijd uitgebreid?
‘We openen de vestigingen in Almelo, Amsterdam, Delft, Dordrecht, Ede, Emmen, Meppel en Zutphen. Die locaties zijn een beetje verspreid over de middengordel van Nederland. Nu is het zaak om de gaten te vullen en landelijke dekking te realiseren. We baseren ons daarbij vooral op demografische gegevens.’
5. Welke andere vernieuwingen kunnen we dit jaar verwachten?
‘We herintroduceren de kredietverlening voor Neckermann.com. Dat zal rond april zijn. Verder zijn we vooral bezig om de offline aanwezigheid van Neckermann.com uit te breiden.’
Heb je als pure online player fysieke winkels nodig? Nee. Voegen die extra meerwaarde toe? Misschien voor die beperkte groep mensen die in de nabijheid van die winkel wonen, maar anders: Nee. Pick-up points zijn er volop in het land, daar is al een fijnmazig netwerk voor. Voegen bestelzuilen dan iets extra's toe? In de winkel wel, maar het blijft een vreemde propositie om mensen naar een winkel te lokken en ze dan online via de bestelzuil te laten bestellen. Online bereik je als pure onloine player in 1 keer (potentieel) de gehele doelmarkt, die paar winkels voegen daar niet veel aan toe, of je moet natuurlijk echt voor een fysiek breed netwerk gaan, maar dat vergt een geheel anrdere organisatie.
Ik denk dat Neckermann eerst maar moet gaan werken aan de online shop, daar valt heel wat meer winst te behalen.