Kijkshop zet in op een 'hybride omnichannelstrategie' om zich te kunnen meten met pure players als Coolblue en Wehkamp. ‘Zij kunnen nu niet binnen twee uur thuisbezorgen, daarin maken wij het verschil’.
E-commerce manager Jeroen van de Wiel ziet de toekomst van Kijkshop positief in. ‘Wij horen bij de partijen die het volgens retaildeskundigen niet gaan halen’, zegt hij in zijn presentatie tijdens de Webwinkel Vakdagen. ‘De traditionele ketens. Maar wij zijn al jaren innovatief, Kijkshop was bijvoorbeeld een van de eerste retailbedrijven met een e-commerce manager’.
Honderd mini-dc’s
‘Ook kun je onze oude manier van verkopen enigszins vergelijken met e-commerce’, zegt Van de Wiel. ‘Je kijkt in een venster naar wat je wilt, vult een formulier in en een medewerker haalt het product op uit het mini-dc in de winkel. Deze in totaal honderd dc’s zetten we nu in om razendsnel in heel Nederland te bezorgen, binnen twee uur.’
Belemmeringen van pure players
Van de Wiel zegt dat Kijkshop bewust heeft gekeken naar de belemmeringen van pure players. Hij voert Wehkamp als voorbeeld op, die een order in zijn nieuwe dc binnen dertig minuten kan picken. ‘Erg snel natuurlijk, maar Wehkamp is afhankelijk van hoe snel PostNL zo’n pakket dan thuisbezorgd. Dat gebeurt binnen 4 uur, dus Wehkamp kan alleen binnen 4,5 uur leveren. Wij hebben dit met Pluplus verbeterd.’
Kijkshop meten met Coolblue? Volgens mij is het nog geen 1 april. Ik ben ook 1 van de partijen die voorspelt dat de Kijkshop binnen enkele jaren volledig is verdwenen.
Eens met de bovenstaande reactie. Snelle levering is leuk maar wie heeft dat nodig? Sowieso is de statement redelijk twijfelachtig want ik heb net een berg producten aangeklikt en bij een heleboel staat een levertijd van meerdere dagen. Denk trouwens ook dat ze bij de Kijkshop wel grotere problemen hebben, ik heb als consument geen idee waarom ik daarheen zou gaan. Gefragmenteerd aanbod, soms maar een paar producten per categorie.
Tja, Met dit soort managers is Kijkshop zeker ten dode opgeschreven. Hun formule is al zwaar verouderd en heeft de afgelopen jaren geen enkele (innovatieve) verandering ondergaan. En zou dat opeens wel gaan gebeuren met deze Jeroen van der Wiel?
Jeroen houdt het nergens langer uit als één jaar dus hij heeft nog 5 maanden te gaan voor hij ook hier weer vertrekt met de grootst mogelijke puinhoop. Hoe kan het toch dat een bedrijf als Kijkshop zo iemand aanneemt als eMarketeer? Dat is vragen om (nog meer) problemen.
In het land der blinden...
Volgens mij is binnen 2 uur leveren i.p.v. 4,5u voor de meeste producten / consumenten totaal niet relevant. Als dat wel relevant wordt, is de kans dat Wehkamp / DHL (of PostNL) dit echt goed voor elkaar krijgt, natuurlijk groter dan de kans dat Kijkshop dit doet (ze doen het nu ook alleen in Utrecht en Amsterdam). Als dit de stip op de horizon / reden van voortbestaan van Kijkshop is, dan ben ik ook bang voor hun toekomst.
Ik blijf mij verbazen over de veelal zure reacties op dit forum. Innovatie en daadkracht eisen soms hun tol, en dan krijgen de azijnpissers van hierboven gelijk en kan men zeggen i told you so...Je kan het echter ook toejuichen dat bedrijven niet achteroverleunen en het wrede lot van de grote nieuwkomers over zich heen laten komen. Ik kocht er vroeger, ver voor de bolpuntcoms, coolblues wehkamp en anderen...kijkshop was toen een nieuw en innoverend concept. Het is zo makkelijk om nieuwe initiatieven direct te torpederen. Sameday delivery is hot, ook coolblue, wehkamp en bol kijken hiernaar en zijn mogelijkheden aan het verzinnen om optimaal op deze nieuwe vraag te kunnen inspelen. Het is die ontwikkeling die hier bedoeld wordt en niet het aanbod...
Sorry David, maar het idee van Kijkshop raakt kant nog wal. Binnen twee uur bezorgen, alleen tijdens openingtijden van de kijkshop winkels. Erg onhandig. Het assortiment van kijkshop is te beperkt en veel te goedkoop om dit rendabel te krijgen. Op een friteurpan van 30 ga je gaan 10 betalen om het snel in huis te hebben. Ook is de webshop een rommeltje. Aardig voorbeeld: de categorie "laptops en desktops" bevat NUL laptops. De categorie "Headsets" zegt maar liefst 4 headsets te bevatten, maar bevat er maar één. Wat moet de consument daar mee?