Twinkle | Digital Commerce

‘Er is geen reden voor schrappen gratis thuisbezorging’

2017-11-11
180101
  • 1:16

De afgelopen week stond het gratis thuisbezorgen door online retailers ter discussie. Buren zijn boos over de hoeveelheid pakjes die zij ontvangen en er zouden teveel busjes rondrijden. ‘Ik zie geen enkele reden waarom gratis thuisbezorging door webwinkels niet mogelijk is’, zegt Cor Molenaar.

De optie voor gratis thuisbezorgen leidt tot meer verkeersdrukte in de straat, zo schreef de Telegraaf (Blendle) vrijdag. De krant luidde het ‘einde van gratis thuisbezorging’ in op basis van een gesprek met logistiekexpert Walther Ploos van Amstel. ‘Sommige mensen krijgen wel vijf keer per dag iemand aan de deur. Al die verschillende bestelbusjes, dat kost handenvol geld’, aldus Ploos van Amstel.

Verouderd systeem
Molenaar zegt in een vlog dat dit niets met gratis thuisbezorging te maken heeft. ‘Het is een gunst van de leverancier, de consument weet precies waar hij aan toe is. De in de media genoemde aspecten zijn het gevolg van een verouderd logistiek systeem.’

‘Kijk naar het buitenland’
De bijzonder hoogleraar, verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, roept de Nederlandse logistieke sector op om creatiever te zijn en zich aan te passen aan de veranderingen in de branche. ‘Kijk naar het buitenland, daar werken ze met urban boxes, city hubs, drones, pakketkasten aan huis. Doordat de logistieke sector zich niet aanpast, ontstaan problemen, onder andere voor het milieu. Dat moet opgelost worden. Maar zou het niet geweldig zijn als alle pakketten gratis worden verzonden?’