Twinkle | Digital Commerce

‘Big data moet een nieuwe mindset worden binnen retail’

2017-05-27
180101
  • 1:22

Big data kan anno 2016 door retailers niet meer worden gezien als een nieuwe technologie of tool om klanten persoonlijker te bedienen. Het is een nieuwe mindset binnen een onderneming’. Dat zegt Viktor Mayer Schönberger, professor of Internet Governance and Regulation aan Oxford University.

‘In 2016 zetten retailers big data voor het eerst op een goede manier op grote schaal in’, vertelt Mayer Schönberger in de aanloop naar zijn presentatie tijdens het eerste Data Driven Commerce event op 18 februari. ‘In het verleden zagen we al wat pilots met toepassingen op dit gebied, maar nu retailers door krijgen wat big data echt kan doen en analytics verbeteren, zullen alleen partijen die de juiste big data mindset hebben winnen’.

Nieuw perspectief
Volgens de schrijver van het internationaal verkochte boek ‘De big data revolutie’ moeten retailers inzien hoe belangrijk big data is in de toekomstige markt. ‘Big data biedt een nieuwe kijk op de realiteit, het is niet minder dan een nieuwe mindset en dus much more powerful and fundamental’.

‘Het is niet moeilijk’
Mayer Schönberger wil in zijn presentatie vooral de essentie van big data aan retailers uitleggen. ‘Het is niet moeilijk of ingewikkeld om de shift naar deze nieuwe mindset te maken, maar het is wel essentieel om in de toekomst succesvol te kunnen zijn als verkoper’, zegt hij.

Het eerste Data Driven Commerce event vindt plaats op 18 februari in Utrecht. Naast Viktor Mayer Schönberger verzorgen data-experts van onder andere Adidas, Nespresso, The Sting en Google een lezing. Het volledige programma vindt u hier.