Twinkle | Digital Commerce

Twee jaar garantie op online aankopen in heel Europa

2017-11-11
180101
  • 1:46

Inwoners van de Europese Unie krijgen standaard twee jaar garantie op online productaankopen, onafhankelijk van lidstaten. In die twee jaar hoeven webshoppers niet te bewijzen dat een defect al bij levering bestond, vier keer zo lang als nu het geval is.

Dat staat in richtlijnen van de Europese Commissie, die cross-border e-commerce wil aanjagen. Op dit moment verschillen de garantieregels over online aankopen per lidstaat. ‘Er geldt al wel een Europese minimumtermijn van twee jaar, maar daarboven is er ruimte voor nationale interpretatie. Zo hebben Nederlandse consumenten volgens de wet “recht op een deugdelijk product”. De garantietermijn verschilt hier dus per situatie’, legt Margriet Keijzer namens Detailhandel Nederland uit. ‘De Europese Commissie stelt nu een vaste termijn voor van twee jaar’, vertelt ze Twinkle vanuit Brussel. ‘Dat schept in ieder geval duidelijkheid.’

Omgekeerde bewijslast
Volgens de nieuwe richtlijnen hoeven online kopers van fysieke producten twee jaar lang niet te bewijzen dat een product al kapot was toen ze het kregen. De termijn waarin deze omgekeerde bewijslast geldt, ligt in ons land nu op zes maanden volgens Keijzer. Als het aan de Europese Commissie ligt, gaat de omgekeerde bewijslast ook gelden bij online aankopen van digitale producten; de verkoper is verantwoordelijk voor defecten en consumenten hoeven niet aan te tonen dat bijvoorbeeld een digitale game bij aanschaf al niet werkte.

Online en offline gelijlk
Detailhandel Nederland is content met de voorgenomen uniformering van garantieregels, die nog door de Europese molen moet en vermoedelijk niet eerder dan in 2017 is geïmplementeerd. Keijzer: ‘We zitten nu in het begin van het wetgevingsproces. De nadruk ligt vooralsnog op het online kanaal en dat begrijpen we omdat het probleem prangender is bij e-commerce. Van groot belang is wel dat offline straks dezelfde Europese garantietermijnen gaan gelden, dat consumenten dus onafhankelijk van het koopkanaal weten waar ze aan toe zijn. We gaan uit van het gezonde verstand van de wetgever.’

Regels remmen internationale handel
Uit onderzoek van Detailhandel Nederland bleek vorige maand dat veel ondernemers wel internationaal zaken willen doen, maar zich laten remmen door regels.