Online retailers hebben in de weken voor Sinterklaas 15 procent meer omzet geboekt dan in dezelfde periode vorig jaar. Hun weekomzet steeg met 24 procent ten opzichte van de rest van het jaar, uitkomend op een totaal van 933 miljoen euro.
Dat blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org, uitgevoerd door GfK en mogelijk gemaakt door DHL Parcel. Twintigduizend consumenten zijn tussen 1 november en vandaag gevraagd naar hun aankopen voor de feestdagen. Het merendeel (65 procent) van de kopende Nederlanders winkelt multichannel, slechts 4 procent winkelt alleen online.
Schatting
Thuiswinkel.org zei begin november tegen de Telegraaf een groei van 30 procent te verwachten voor de online sinterklaasverkopen. Directeur Wijnand Jongen relateerde die positieve prognose aan de ‘stevige' e-commerce groei eerder dit jaar én de economische groei.
Wekelijkse omzet
De vandaag gerapporteerde stijging is met 15 procent half zo groot. De uitgaven stegen van 811 miljoen euro eind 2014 naar 933 miljoen euro in deze sinterklaasperiode. De wekelijkse omzet kwam uit op 187 miljoen euro, een groei van 24 procent in vergelijking met de wekelijkse omzet in de rest van het jaar (150 miljoen euro). Vorig jaar lag de meeromzet in de sinterklaasweken nog op 27 procent.
Positieve houding
Bijna driekwart van de consumenten die een cadeau voor de feestdagen aanschaffen verwacht ongeveer evenveel uit te geven als vorig jaar. 13 procent denkt minder uit te geven. Tweederde van de online retailers is positief en denkt dat de eigen omzet in de laatste maanden van het jaar stijgt ten opzichte van 2014.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Sinterklaas besteedt ‘slechts’ 15 procent meer online
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.