Rakuten opent een eigen winkel op Jd.com. De Japanse e-commerce reus wil allereerst een klein deel van zijn assortiment, afkomstig van grote én kleine retailers, verkopen aan Chinezen.
De eerste producten in de shop vallen onder de categorieën cosmetica, snacks en health food. Deze artikelen zijn namelijk zeer populair onder Chinese consumenten. In een later stadium wordt het assortiment uitgebreid.
Niet via Alibaba
De verkoop verloopt via Jd Worldwide, het cross border platform van het bedrijf uit China. Rakuten passeert Alibaba als poort naar Chinese consumenten vanwege zijn aandeelhouder SoftBank Group. Deze bezit ook een deel van online retailer Yahoo Japan, een grote concurrent van Rakuten in eigen land, schrijft The Wall Street Journal.
Strijd
De samenwerking met Rakuten stookt het vuur verder op tussen Alibaba en Jd.com. Laatstgenoemde diende vlak voor Singles Day een officiële klacht in over Alibaba. De marktleider zou exclusiviteit hebben geëist van kledingverkopers tijdens het Chinese uitverkoopcircus. Wie ook op Jd.com stuntte, werd gestraft. Alibaba zette Jd.com vervolgens weg als een paniekerige concurrent.
Lees ook:
Unilever opent online winkel op JD Worldwide (15-6-2015)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Rakuten opent winkel op Jd.com
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.