Twinkle | Digital Commerce

‘Nederlandse pakketmarkt niet gevarieerd genoeg’

2017-05-27
180101
  • 1:28

De Nederlandse pakketmarkt moet veel meer een mix worden van thuislevering en bezorging bij ‘servicepoints’ en in kluisjes. Daarvoor pleit Thuiswinkel.org in een onderzoek van de commissie Logistiek en Duurzaamheid.

Momenteel wordt 80 procent van de online orders thuisbezorgd, de rest halen consumenten op bij servicepoints of uit pakketkluisjes. Bij retouren is het net andersom: daar wordt 80 procent bij een servicepoint ingeleverd. Zelfs wanneer de consument de mogelijkheid krijgt om de geretourneerde items thuis op te laten halen, schrijft Margreeth Pape, adviseur Logistiek en Duurzaamheid bij Thuiswinkel.org, in een blogpost.

Huidige problemen
De problemen bij thuislevering liggen vooral in het grote tijdvak waarin een consument een pakket kan ontvangen. Daarnaast worden veel orders niet in één keer geleverd. De belangrijkste uitdagingen van servicepoints zijn de openingstijden van het punt en de bereikbaarheid (problemen met parkeren).

Werk samen
Thuiswinkel.org pleit in zijn onderzoek voor servicepoints die goed bereikbaar zijn met de auto, het vergroten van de trefkans met de consument aan de deur (door zowel webwinkel als koerier) en pakketkluizen die voor alle vervoerders toegankelijk zijn. ‘Vervoerders werken nu amper samen, waardoor veel ontwikkelingen vervoerderspecifiek zijn’, meldt Pape. 'Er zijn eigenlijk maar twee grote partijen nu, namelijk PostNL en DHL. Doordat deze erg groot zijn kunnen ze betrouwbaar leveren, maar hun omvang remt ook de innovatie.'

Grotere rol voor pakketkast aan huis
De belangenorganisatie ziet de komende jaren een grotere rol weggelegd voor de persoonlijke pakketkast. ‘In de toekomst zullen snelheid en flexibiliteit meer vorm krijgen’, aldus Pape. ‘Gratis bezorging kan dan nog wel, maar tegen bepaalde voorwaarden. De webwinkel zal op basis van zijn propositie en doelgroep een keuze moeten maken voor de wijze van afleveren, zolang de consument maar de kans krijgt om de perfecte afleveroptie te kiezen.’