McDonald’s is niet blij met bezorgdienst Ring2Bring, die bestellingen rondbrengt in Amsterdam. ‘Het bezorgen van producten heeft naar onze overtuiging een negatieve impact op de kwaliteit’, reageert de hamburgerketen. ‘Daarom hebben wij zelf op dit moment geen bezorgdienst.'
Ring2Bring is de opvolger van Ring & Bring, dat zich twee jaar geleden presenteerde als maaltijdleverancier van onder andere McDonald’s. Op verzoek van gebruikers gaan de bezorgers bij een restaurant in de rij staan om een bestelling te doen, die ze vervolgens in een warmhoudbox naar de klant brengen.
Protest
McDonald's protesteerde vorig jaar tegen Ring & Bring. Juriste Charlotte Meindersma schreef toen al dat het Amerikaanse bedrijf niet zoveel kan doen tegen dit soort nieuwe marktinitiatieven. McDonald's heeft ook opvolger Ring2Bring verschillende keren gesommeerd te stoppen met zijn bezorgdiensten, maar de keten vond geen gehoor. Op de site is een disclaimer te vinden, waarin staat dat Ring2Bring niet samenwerkt met McDonald's.
Razzaak Jarmohamed, eigenaar van Ring2Bring, zou graag het gesprek aangaan met McDonald's. 'Wij doen er alles aan om op een zo goed mogelijke manier te bezorgen', zegt hij in Het Parool. 'Temperatuurregelaars, warmhoudboxen, noem maar op. Als we samen zouden werken, zou onze bezorger misschien niet meer in de rij hoeven staan en komt het eten nóg warmer bij onze klanten aan.'
Postmates
McDonald’s bezorgt al wel hamburgers en franse frietjes op zijn thuismarkt. Afgelopen voorjaar sloot de keten een deal met Postmates, dat ook werkt voor onder andere Starbucks, Apple en Etsy. De koeriers uit het netwerk pikken sindsdien bestellingen op bij restaurants in New York. Of de samenwerking wordt uitgebreid is vooralsnog onduidelijk.
Burger King
Op ons continent is concurrent Burger King begonnen met bezorging in Duitsland. De bedoeling is dat over anderhalf jaar minimaal tweehonderd van de zevenhonderd restaurants bij onze oosterburen orders gaan verwerken en uitleveren. De eigen bezorgservice van Burger King zou duizend nieuwe banen scheppen.
McDonalds lijdt al jarenlang wereldwijde verliezen en deze dikke middelvinger richting haar klanten zal daar aan bijdragen. Mensen willen nu eenmaal ook thuis of op een andere locatie van McDonalds producten genieten. Als dat niet kan zal men voor een andere leverancier kiezen. McDonalds moet in z'n handjes knijpen dat er een 3e partij is dit de bezorging voor haar rekening neemt, maar nee hoor, het gaat vast nog veel te goed met Mc Donalds Nederland. Hoogmoed komt voor de val...