Twinkle | Digital Commerce

‘Garantieregels onbegrijpelijk, onzinnig en onaanvaardbaar’

2017-11-11
180101
  • 2:15

De Consumentenbond is niet bepaald te spreken over de nieuwe garantieregels voor online aankopen die de Europese Commissie deze week heeft voorgesteld. ‘De rechten van Nederlandse consumenten dreigen enorm te worden ingeperkt.’

Het dagelijks bestuur van de EU wil de garantietermijn voor online gekochte producten vast op twee jaar stellen. Er geldt nu al een Europese termijn van twee jaar, maar dat is een minimum; Nederlandse consumenten hebben nu recht op een deugdelijk product zolang ze redelijkerwijs mogen verwachten.

Bij veel producten is dat langer dan twee jaar, bij bijvoorbeeld wasmachines en televisies zelfs veel langer. Als zo’n apparaat straks na twee jaar buiten de schuld van de webshopper kapot gaat, kan hij de verkoper nergens meer op aanspreken als het voorstel van de Commissie wordt aangenomen.

Onderscheid tussen online en offline
Bart Combée, directeur van de Consumentenbond, is niet licht in zijn oordeel over de Brusselse plannen: ‘Het voorstel is onbegrijpelijk, onzinnig en onaanvaardbaar. Niet alleen wil de Europese Commissie, zonder dat hier enig onderzoek aan ten grondslag ligt, de rechten van Nederlandse consumenten beperken. Door een onderscheid te maken tussen producten die je online koopt of in een gewone winkel, creëren ze rechtsongelijkheid tussen consumenten en een ongelijk speelveld voor ondernemers. Waarom zou je meer of minder recht hebben op garantie, enkel omdat je je wasmachine niet in een winkel, maar online hebt gekocht?'

Gezond verstand
De deze week gepresenteerde richtlijnen, die nog door de Europese molen moeten, gaan alleen over online verkoop. Detailhandel Nederland sprak deze week al de verwachting uit dat grensoverschrijdende garantieregels straks hoe dan ook zowel online als offline gaan gelden. ‘Consumenten moeten onafhankelijk van het koopkanaal weten waar ze aan toe zijn’, zei Margriet Keijzer namens de belangenbehartiger tegen Twinkle. ‘We gaan uit van het gezonde verstand van de Europese wetgever.’

Omkering bewijslast
In de plannen van de Europese Commissie staat ook dat de verkoper tijdens de hele garantietermijn de bewijslast draagt; webshoppers hoeven twee jaar lang niet aan te tonen dat een product al kapot was toen ze het kregen. De termijn waarin deze omgekeerde bewijslast geldt, ligt in ons land nu op zes maanden. ‘Maar na die twee jaar is het dan ook helemaal afgelopen', reageert Combée. 'Daarom is dit voorstel als pakket voor ons niet acceptabel.'

Ecommerce Europe voor maximering
Ecommerce Europe reageerde deze week positief op de voorgestelde richtlijnen. Daarmee zet de Europese Commissie 'een eerste goede stap om cross-border e-commerce te bevorderen'. De belangenkoepel van webwinkeliers is voor uniforme maximering van garantietermijnen, omdat dat internationaal duidelijkheid schept. Ook Ecommerce Europe heeft aangetekend dat de garantieregels online en offline wel gelijk getrokken zouden moeten worden. Daarnaast heeft de koepel zijn zorgen geuit over het oprekken van de termijn voor de omgekeerde bewijslast.

Lees ook: Wordt verkopen over de grens gemakkelijker? (9 december 2015)