Amazon verkoopt inmiddels bijna net zoveel producten van anderen als eigen producten op zijn sites wereldwijd. Van alle verkochte artikelen komt tegenwoordig 46 procent van een zogenoemde third-party seller, versus 40 procent in 2014.
Dat staat in het winterrapport dat de Britse tak van Amazon heeft opgesteld.
Fulfilment by Amazon
De in Groot-Brittannië gevestigde verkopers op Amazon’s marketplace verkochten samen alleen al 80 miljoen artikelen in de voorbije kersperiode, goed voor een omzet van ruim 1 miljard pond. Steeds meer van de externe verkopers maken gebruik van Fulfilment by Amazon, waardoor inmiddels zo'n 40 procent van voorraad in Britse Amazon-magazijnen bestaat uit andersmans waar.
Cross-border e-commerce
De partners, die ook op andere Amazon-sites dan Amazon.co.uk kunnen verkopen, danken een steeds groter deel van hun omzet aan buitenlandse kopers, laat de e-commerce reus weten. Over dit hele jaar faciliteert Amazon naar eigen zeggen voor bijna 1,4 miljard pond aan cross-border e-commerce door Britse handelaren. Het aantal third party sellers over de grens is in een jaar tijd met ruim de helft (54 procent) toegenomen.
Prime, same day delivery en mobiel
In een algemeen bericht over de kerstverkopen maakte Amazon al kenbaar dat er in de derde week van december wereldwijd 3 miljoen leden van zijn loyaliteitsprogramma Prime zijn bijgekomen. Mede door de introductie van Prime Now is het aantal same day deliveries in twee jaar tijd vertienvoudigd. Bijna zeven op de tien Amazon-kopers deden afgelopen weken minimaal één bestelling op een mobiel apparaat.
Lees ook:
- Bol.com piekt dankzij Plaza en België (11 november 2015)
- Amazon Seller App nu ook voor verkopers in Europa (3 juni 2015)
- ‘Logistiek via Bol.com in 2016 voor alle partners’ (26 mei 2015)
- Retailers verkopen voor miljarden over de grens via Amazon (1 mei 2015)
Binnenkort zullen wij ook gaan starten als externe verkopen bij Amazon
Mijn ervaringen met Fulfillment by Amazon zijn zeer positief. Het hefboomeffect is enorm.
Amazon is een van de online verkoopkanalen om je producten online wereldwijd weg te zetten. De tweede stap is om je producten per land te optimaliseren en de concurrent voor te zijn.