Twinkle | Digital Commerce

Weer een slimme brievenbus voor pakjes: Parcer

2017-05-27
180101
  • 1:43

Sesam Solutions komt met de Parcer, een ‘slimme brievenbus’ waar webwinkelpakjes in kunnen worden geplaatst. Het systeem werkt bij alle webshops en vervoerders. ‘Een sticker op de box legt de bezorger uit hoe Parcer werkt.’ Er is ook een Parcer Food beschikbaar om eten op temperatuur te houden.

Parcer wordt vanochtend gepresenteerd als ‘de volgende stap op het gebied van onafhankelijke pakketbezorging’. De marktintroductie, mede gefinancierd door de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij, staat voor maart komend jaar gepland.

Abonnement
De werking is eenvoudig, aldus de nieuwe aanbieder: ‘De consument schaft eenmalig een Parcer aan, bevestigt deze aan zijn huis of in de voortuin en sluit een abonnement af. Bij het afrekenen van een online bestelling ontvangt hij via zijn gebruikersaccount van Parcer een automatisch gegenereerde en unieke code. Deze code plaatst hij achter zijn naam en verschijnt zo op het adreslabel dat de webshop op de bestelling plakt. De bezorger tikt vervolgens vanaf het pakketlabel de code in op de Parcer, die daarmee geopend wordt voor het pakket.’

Retouren en verzekering
Het afleverproces is online te volgen en de consument ontvangt per sms of e-mail een bericht van de levering. Bij een retourzending plaatst de klant zelf een pakket in zijn Parcer (binnenmaten: 62 x 53 x 42 centimeter), om via zijn account een ophaalbericht en bijbehorende code door te geven. Net als Parcelbox4u, dat zich onlangs voegde op de lijst van pakketbusaanbieders, biedt Parcer gebruikers de mogelijkheid hun online aankopen te verzekeren.

De eerste duizend Parcers gaan voor 139 euro van de hand, de Parcer Food kost 169 euro. Na drie maanden (gratis ter introductie) zijn gebruikers 2,95 euro per maand aan abonnementsgeld verschuldigd.

Parcer Food
Met de Parcer Food, een box met realtime temperatuurregulatie, speelt Sesam Solutions in op de verwachte groei van food-levering aan huis. PostNL noemde de bezorging van verswaren eerder deze week een belangrijke groeipijler voor het bedrijf, dat overigens verpakkingen ontwikkelde waarin verswaren ongekoeld twaalf uur op temperatuur kunnen blijven.
 
Lees ook: Pakketkasten aan huis: nog veel haken en ogen (Twinkle 1-2015)