Twinkle | Digital Commerce

V&D ziet toekomst mobile first tegemoet

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:49

V&D heeft zijn website zowel aan de voorkant als aan de achterkant vernieuwd. Een frissere look & feel, nieuw order management systeem en meer productinformatie moet consumenten een betere beleving bieden. De site is ontwikkeld vanuit de mobile first gedachte.

‘Het nieuwe platform van VD.nl is stabieler, betrouwbaarder en heeft een enorme hoeveelheid functionaliteiten’, schrijft de warenhuisketen in een persbericht. De website heeft onder andere grotere afbeeldingen gekregen en biedt ‘uitgebreide productinformatie aan het begin van het oriëntatieproces’. Allemaal om de mobiele bezoeker beter te bedienen.

Quick view
V&D biedt bijvoorbeeld op de productoverzichtspagina direct inzicht in de maten en kleuren van kledingstukken. Bezoekers kunnen een artikel nader bekijken in een quick view tussen de zoekresultaten. Een extra klik leidt ze naar de detailpagina. Later wil V&D een ‘klanten kochten ook’-optie toevoegen op de productpagina.

Onderzoek
‘Om inzicht te krijgen in de behoefte van onze klanten hebben we uitgebreid consumentenonderzoek gedaan en gekeken naar de resultaten van usability tests’, laat e-commerce directeur Ken Fontijn optekenen in een persbericht. Vorig jaar zette V&D hier al een eerste stap in met Blijmet.vd.nl.

Order management systeem
V&D gebruikt als eerste in Europa het nieuwe order management systeem van Demandware. ‘Met het systeem kunnen orders en retouren, zowel direct naar de klant als vanuit en naar de winkels, beter worden gemanaged. Dit is een belangrijke ontwikkeling in toekomstige bestel- en leveringsmogelijkheden voor V&D’, aldus de keten zelf. De fulfilment voor weborders loopt vanaf volgend jaar via CB; de huidige samenwerking met Docdata wordt stopgezet.

Opnieuw uitvinden
V&D kondigde in mei aan zichzelf ‘en het fenomeen warenhuis’ zowel online als offline opnieuw uit te willen vinden. Daarvoor moest het in 2014 gepresenteerde winkelconcept worden stopgezet. In de nieuwe strategie draait het om meer beleving, een sterkere focus op eigen merken en lokaal ondernemerschap. Een vernieuwing van de webwinkel kwam destijds al ter sprake.

Britse eigenaar
Sun Capital investeerde afgelopen zomer 47 miljoen euro in de nummer 23 van de Twinkle100. Daarmee kocht de Britse eigenaar een consortium van banken uit bij wie V&D onder verscherpt toezicht stond. Het retailbedrijf halveerde zijn directie en vaart zijn koers nu onder leiding van ceo John van der Ent.