Twinkle | Digital Commerce

PostNL: groei pakketvolume trekt aan

2017-05-27
180101
  • 1:33

PostNL vervoerde afgelopen kwartaal 8,6 procent meer pakjes dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. De groei van het volume is toegenomen. Er werd in juli, augustus en september 11,2 procent minder poststukken bezorgd. De omzet en het bedrijfsresultaat daalden, de winst ging wel omhoog.

De groei in pakketten kan het verlies op de postmarkt niet goedmaken voor PostNL. Het bedrijf noteert 780 miljoen euro omzet, 9 miljoen euro minder dan vorig jaar in de zomermaanden. Het cash bedrijfsresultaat daalde met 26 procent tot 23 miljoen euro, de winst kwam uit op 18 miljoen euro, de helft meer dan een jaar geleden:



Groei in pakketten
De groei in pakketten gaat gepaard met extra uitgaven, laat ceo Herna Verhagen optekenen: ‘Hogere kosten voor subcontractors hadden als verwacht invloed op het resultaat.’ PostNL deed ('schijn')zelfstandige pakketchauffeurs deze zomer het aanbod in dienst te komen bij het bedrijf, of 10 procent extra vergoeding te accepteren.


Te zien is dat de groei van PostNL’s pakketvolume steviger is dan vorig jaar in hetzelfde kwartaal. Het volume nam ook wat meer toe dan in het tweede kwartaal van dit jaar, toen een groei van 8 procent werd gerapporteerd. PostNL bezorgt nu gemiddeld een half miljoen pakjes en tien miljoen breiven per dag.

Postzegel- en losse pakketprijzen
Onlangs werd bekend dat PostNL de postzegelprijs komend jaar opnieuw mag verhogen, tot 73 cent. Ter vergelijking: in 2011 kostte een postzegel nog maar 46 cent. De prijs voor het bezorgen van een standaardpakketje in Nederland blijft komend jaar 6,95 euro.

Strategie
Morgen presenteert PostNL een update van zijn strategie voor de komende jaren. Sinds het voorjaar van 2011, na de opsplitsing van TNT,  geldt e-commerce als kernactiviteit van de onderneming. ‘Ons driezijdige logo staat symbool voor het hart van onze onderneming, waarin post, pakketten en e-commerce centraal staan’, aldus voormalig topman Harry Koorstra destijds.