Twinkle | Digital Commerce

Kwart Amerikanen koopt cadeaus liever online

2017-11-08
180101
  • 1:29

8 procent van de Amerikanen zegt in deze feestperiode al zijn cadeaus online aan te schaffen. Dit is een kleine stijging van 2 procent ten opzichte van vorig jaar. 17 procent (gelijk aan 2014) geeft aan zijn aankopen ‘voornamelijk’ digitaal te zullen doen. Amazon is topfavoriet.

Dat blijkt uit onderzoek van persbureau Reuters en Ipsos onder 3.426 volwassenen, gehouden tussen 12 en 18 november.

Multichannel
De meeste Amerikaanse consumenten winkelen het liefst multichannel in november en december. Het aantal shoppers dat slechts één kanaal gebruikt voor al zijn aankopen is gelijk voor online en offline (8 procent). Net iets meer consumenten zeggen voornamelijk fysiek te winkelen (18 procent) dan voornamelijk online te shoppen (17 procent).

Bron: Reuters.

Amazon is favoriet
Amerikanen winkelen deze feestperiode online het liefst bij Amazon. Meer dan de helft zegt de pure player als digitale shoplocatie te verkiezen boven grote concurrenten Wal-Mart (16 procent), Target (3 procent) en Macy’s (2 procent). Een kwart van de consumenten winkelt online bij een andere partij.

Groei blijft achter
Amazon heeft als voordeel dat het - op zijn boekwinkel in Seattle na - geen fysieke locaties heeft, een groot assortiment heeft en voorloopt in data-driven marketing, schrijft Retaildive. Genoemde concurrenten investeerden de afgelopen tijd fors in e-commerce, maar zagen tegenvallende resultaten in de maanden vóór de feestdagen. Wal-Mart’s online omzet steeg in het afgelopen kwartaal met 10 procent, Target hield het op 20 procent, terwijl het 30 procent groei had verwacht. Amazon groeide ondertussen met 28 procent in alleen de Verenigde Staten.

Lees ook:
- Amazon wil vluchtelingen aannemen voor kerstperiode (9-10-2015)
- 'Sinterklaas koopt cadeaus iets vaker op het web' (13-11-2015)
- ‘30 procent meer online Sinterklaasomzet’ (9-11-2015)