Twinkle | Digital Commerce

Grote webshops reageren duizenden keren per maand op Twitter

2017-11-09
180101
  • 1:13

Bol.com, Wehkamp en Coolblue reageren iedere maand een paar duizend keer op klanten via Twitter. Daarmee behoren ze tot de twintig meest actieve bedrijven in Nederland, inventariseerde OBI4wan. Het bedrijf concludeert dat steeds meer webcare-teams ’s avonds werken.

OBI4wan, actief op het gebied van social media monitoring, webcare en social analytics, stelde een activiteitenlijst op van bedrijven die gebruik maken van een professionele webcare tool voor Twitter. Deze wordt aangevoerd door NS, die van januari tot en met oktober 190.120 reacties plaatste (retweets tellen niet mee). Daarachter volgen de webcare-accounts van KPN, PostNL, Ziggo en KLM.

Bol.com: honderd reacties per dag
Bol.com valt met 30.896 reacties net buiten de top 10, op plek 11. De webwinkel, die onlangs stopte met zijn aparte serviceaccount, verstuurt dus ruim drieduizend reacties per maand op Twitter, ofwel zo’n honderd per dag. Wehkamp en Coolblue, respectievelijk 15e en 16e op de lijst, doen maandelijks ieder ruim 2.600 reacties de virtuele deur uit. Andere webwinkels volgen op afstand.

Steeds vaker 's avonds
Uit het onderzoek van OBI4wan (top 150) blijkt dat consumenten steeds vaker ’s avonds Twitter-berichten sturen naar bedrijven. Liefst 38 procent wordt in de avonduren geplaatst. Bedrijven beantwoorden ook al bijna een derde van de tweets (28 procent) in de avond:

Lees ook, bij de collega's van CustomerFirst: Woensdag populair om webcareteams te bestoken