Bol.com dankt inmiddels meer dan 20 procent van zijn omzet aan externe verkopers op zijn platform. De inkomsten uit ‘Plaza’ lagen in het afgelopen kwartaal 78 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. In België boekt Bol.com soortgelijke groei.
Dat blijkt uit kwartaalcijfers die Ahold vanochtend heeft gepubliceerd. Zowel Ahold Online (Albert Heijn, Etos en Gall & Gall), als Bol.com noteerde rond de 30 procent online inkomstengroei. Daarmee is het online kanaal in belangrijke mate verantwoordelijk voor de omzetplus van 13 procent die Ahold wist te noteren, groei die mede te danken is aan de sterke dollar (anders 1,7 procent). De winst kwam 6,2 procent hoger uit, op 189 miljoen euro. Bij gelijkblijvende wisselkoersen zou de winst met 5,3 procent zijn gedaald.
400 miljoen euro online omzet
Uit een toelichting op de cijfers blijkt dat de totale online inkomsten van Ahold in de afgelopen zomermaanden uitkwamen op 400 miljoen euro, 32 procent meer dan vorig jaar in dezelfde periode. De netto omzet kwam uit op 362 miljoen euro, een verschil dat wordt verklaart door de Plaza-verkopen. Die bedroegen 38 miljoen euro, waarmee de omzet van Bol.com rond de 190 miljoen euro moet worden gezocht.
Meer dan 10 miljoen producten
Mede dankzij zijn Plaza-partners biedt Bol.com inmiddels meer dan tien miljoen verschillende producten aan. In het gisteren verschenen jubileumnummer van Twinkle verklaart managing director Daniel Ropers de toekomst van retail aan het netwerkmodel; retailers moeten gaan samenwerken met (historisch gezien) hun concurrenten en zich concentreren op de punten waarin ze uitblinken.
Aanbod integreren in één winkel
Ropers in Twinkle over de rol van Bol.com: ‘Wij zijn er goed in om al het losse aanbod te integreren in één winkel. We hebben de traffic, de service, betaalmethoden en sinds kort kunnen partners ook gebruikmaken van onze fulfilment. Al onze partners zullen zeggen dat verkopen via Bol.com een briljante impuls geeft aan hun omzet. Als je vraagt hoe soepel het loopt, dan hebben ze tal van suggesties voor verbetering. Het is onze taak om daaraan te werken.’
Bol.com in België
Behalve aan Plaza dankt Bol.com ook veel van zijn groei aan België, waar de omzet met 71 procent steeg. Ook onze zuiderburen kunnen Bol.com inmiddels gebruiken als (extra) verkoopplatform. Onlangs werd bekend dat Jan Huysmans, tot voor kort directeur van Bol.com in België, de Plaza-activiteiten van de webwinkel gaat aansturen. Wie de Belgische kar gaat trekken is vooralsnog niet bekend.
Albert Heijn Online
Huysmans neemt bij Plaza de plek in van Machiel Tiddens, die binnen Ahold verkast van Bol.com naar Albert Heijn Online. Daar groeiden de inkomsten afgelopen kwartaal met een kleine 30 procent, onder andere doordat AH meer klanten beter wist te bedienen. Ongeveer een jaar geleden stak het supermarktbedrijf zijn website in het nieuw. Recentelijk introduceerde Albert Heijn de Allerhande Box en een eigen winkel op het Chinese Tmall.
Ahold online
Uit de presentatie bij de cijfers van vandaag:
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Bol.com piekt dankzij Plaza en België
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.