Twinkle | Digital Commerce

‘Alibaba dwingt verkopers kant te kiezen voor Singles Day’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:04

Jd.com, een groot Chinees online verkoopplatform, heeft een officiële klacht ingediend over Alibaba. De marktleider zou exclusiviteit eisen van kledingverkopers tijdens uitverkoopcircus Singles Day. Wie ook stunt op Jd.com, wordt gestraft.

Alibaba dreigt verkopers onder andere met lagere rankings en minder verkeer naar hun storefront op Tmall, aldus Jd.com. Het bedrijf verzoekt de autoriteiten een onderzoek te starten tegen Alibaba, dat de keuzevrijheid van zowel merken als consumenten zou beperken met zijn beleid.

'Verliezer in paniek'
De Chinese State Administration For Industry & Commerce heeft nog niet gereageerd op het verzoek van Jd.com, laat een woordvoerder van het bedrijf weten aan Techinasia.com. Alibaba zegt in een reactie dat de concurrent in paniek is, omdat Jd.com aan de verliezende hand is. ‘Ze kunnen simpelweg niet op tegen de superieure ervaring die wij zowel consumenten als merchants bieden, noch tegen onze logistieke schaal.’

Singles Day
Singles Day werd in de jaren negentig bedacht als een soort Valentijnsdag voor Chinese vrijgezellen. Vanaf 2009 besloten steeds meer webshops om op deze dag fikse kortingen te bieden. Singles Day - volgende week woensdag is het weer zover - groeide uit tot de belangrijkste dag voor webshops in China.