Thuiswinkel.org verwacht dat Nederlandse webwinkeliers dit jaar 30 procent meer omzet boeken dan vorig jaar in de aanloop naar Sinterklaas. De goedheiligman luidt binnenkort een veelbelovend einde in van een toch al succesvol online winkeljaar.
Wijnand Jongen deelt de genoemde prognose met De Telegraaf (Blendle). ‘Dit omdat het winkelen op internet dit jaar al stevig is gegroeid’, motiveert hij het hoge percentage in de krant. ‘Daarnaast zorgt de economische groei voor een extra boost.’
Te druk
Niet alle webwinkeliers bleken vorig jaar opgewassen tegen de Sinterklaasdrukte; een kwart bleek zijn bezorgbelofte niet waar te kunnen maken, becijferde ServiceScout. Communicatie daarover ontbrak meestal. Bij Hema moesten klanten er rekening mee houden dat producten niet voor pakjesavond arriveerden, ook al waren ze een week ervoor besteld. 'De keerzijde van succes', volgens Hema. Het online ordervolume zou tweederde hoger liggen dan het jaar ervoor.
Thuiswinkel Markt Monitor
Online records zijn de afgelopen jaren gangbaar geworden rond Sinterklaas, net als berichten over ‘nepaanbiedingen’ van webwinkels. Uit de laatste Thuiswinkel Markt Monitor bleek overigens dat de online bestedingen in de eerste helft van dit jaar met 18,4 procent zijn gegroeid, vooral dankzij de ontwikkeling van online productverkopen.
Dit bericht is zonder meer waar. Als je je website een sinterklaas en kerst uitstraling geeft waant de klant zich in gezellige omgeving waardoor die zich op zijn gemak voelt en lekker gaat shoppen. Misschien een tip: pak bestellingen in cadeaupapier dit wordt zeer gewaardeerd.