Zalando streeft ernaar bestellingen binnen een half uur af te kunnen leveren bij klanten. De artikelen komen uit de winkels en magazijnen van partners uit Zalando’s modenetwerk. De nummer 3 van de Twinkle100 wordt een regisseur op de last mile.
Aan de Berliner Morgenpost legt medeoprichter Robert Gentz uit hoe Zalando van een online modeverkoper is uitgegroeid tot een technologiebedrijf. Het doet denken aan de woorden van Werner Vogels, de Nederlandse chief technology officer van Amazon: ‘We zijn een technologiebedrijf’, zei hij in 2008 al. ‘We just happen to do retail.’
Software as a Service
Zalando maakt de beweging van webshop naar platform, heeft u eerder kunnen lezen op deze site: Fashion as a Service. De virtuele deuren zullen à la Amazon en Bol.com verder open gaan voor externe partijen die hun verkoop willen aanjagen. Zalando ontzorgt hen desgewenst op allerlei vlakken, waaronder marketing en logistiek.
Binnen een half uur
Gentz geeft aan dat het Duitse bedrijf zeer snelle levering wil faciliteren tussen fysieke vestigingen van verkooppartners en webshoppers, binnen een half uur. ‘Het draait er tegenwoordig niet meer om artikelen beschikbaar te stellen en dan te hopen dat de consument naar onze site komt om iets te bestellen, wat wij vervolgens naar hem toesturen. De consument komt naar ons omdat wij zijn probleem oplossen.’ Het maakt de klant volgens Gentz niet veel uit wie het product precies aanbiedt en waar het precies vandaan komt, als hij er maar snel over kan beschikken voor de juiste prijs.
Same day delivery
Zalando, dat bouwt aan derde eigen fulfilmentcentrum in het Zwarte Woud, startte vorige maand pilots met same day delivery in Berlijn en Keulen. De optie wordt daar voorlopig als kosteloze verrassing voorgeschoteld krijgen. Het gaat om orders tot vier uur ’s middags, die tussen zeven en negen ’s avonds worden bezorgd vanuit de eigen dc’s.
Meer omzet, terug in de rode cijfers
De nummer 3 van de Twinkle100 liet vorige week weten dat de inkomsten harder stijgen dan voorzien. Zalando stelde zijn omzetgroeiverwachting naar boven bij, naar 33 tot 35 procent voor dit hele jaar. De groei gaat wel met tientallen miljoenen aan operationele verliezen gepaard. Daarmee is de pure player opnieuw in de rode cijfers beland.
Lees ook: Zalando laat klanten whatsappen met stylisten (25 september 2015)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Zalando wordt koerier tussen winkels en webshoppers
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.