Pixmania heeft uitstel van betaling aangevraagd. De komende zes maanden wil de Franse webretailer reorganiseren of een koper vinden voor een gezonde herstart. De omzet van Pixmania daalde de afgelopen jaren fors door toenemende concurrentie.
Franse media melden dat Pixmania, dat onlangs zijn zestiende verjaardag vierde, graag verder wil als marktplaats. Met deze nieuwe strategie bezuinigt de pure player op kosten voor opslag en levering van eigen producten.
Flinke omzetdalingen
Pixmania, ooit een veelbelovende Europese challenger van Amazon, zag zijn omzet de afgelopen jaren dalen van 897 miljoen euro in 2010 naar 200 miljoen euro in 2014, meldt Journal du Net. Het personeelsbestand kromp van duizend man in 2010 naar 430 medewerkers vandaag.
Geld toe
De webwinkel, onder andere aanwezig in Nederland, sloot zijn fysieke winkels al in 2013. Vanwege Pixmania’s slechte financiële situatie besloot eigenaar Dixons Retail het bedrijf daarna te verkopen. Het legde uiteindelijk geld toe op de overname; het Duitse Mutares kreeg 69 miljoen euro om het noodlijdende webwarenhuis te ondersteunen.
Slechte klantenservice wreekt zich vroeg of laat, blijkt maar weer eens.
Ooit DVD-speler gekocht bij PixMania. Deze werd geleverd met defecte afstandbediening. Toen ik de afstandbediening terugstuurde met de vraag mij een werkende afstandbediening op te sturen, kreeg ik paar weken later mijn defecte afstandbediening weer in de bus.
"Volledige DVD-speler moet teruggestuurd worden" aldus PixMania. Verzendkosten voor koper, ik dus. Terwijl zij een defect product hadden opgestuurd.
Bye bye PixMania!
niet heel ongebruikelijk dat je bij electronica het product inclusief alle toebehoren moet terugsturen zodat het door de fabrikant gewoon in zijn geheel wordt vervangen. Schijnt ze geld te schelen.