Twinkle | Digital Commerce

Holland Buy: fabrikanten verkopen direct aan Chinezen

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:32

Het Holland Center in Shanghai gaat de online verkoop van Nederlandse voedselfabrikanten in China aanjagen. Bedrijven als FrieslandCampina en Refresco kunnen producten opslaan in een lokaal pakhuis en direct verkopen aan Chinese consumenten. Titel van het project: Holland Buy.

De NOS besteedde gisteren in nieuwsuitzendingen op zowel radio als televisie aandacht aan het initiatief van het Holland Center. Dat centrum werd een jaar geleden geopend door minister Ploumen voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Doel is de Chinese handel van Nederlandse bedrijven in de topsector agri & food te stuwen. FrieslandCampina en frisdrankproducten Refreshco zijn (onder andere) vanaf de start betrokken.

Export niet duur
Het Holland Center gaat nu online verkooppunten opzetten voor Nederlandse bedrijven op de platforms van marktleider Alibaba, waaronder Tmall. Daarop kunnen ze direct verkopen aan Chinese consumenten, desgewenst vanuit lokale voorraad. De kosten voor de export naar China vallen mee, aldus Refresco’s Hanno Priem tegen de NOS: ‘Een container naar Shanghai verschepen kost ons niet meer dan een vrachtwagen naar Zuid-Duitsland laten rijden.’

Hogere prijzen, andere marges
Chinezen betalen graag en goed voor (voedings)producten van Nederlandse makelij, reden waarom Albert Heijn is begonnen met verkoop op Tmall. Bij Holland Buy wordt de traditionele retailschakel echter uit de keten genomen. Het levert interessante marges op, bij een enorme potentiële afzetmarkt. ‘Er liggen miljarden te wachten in China’, zegt Aalt Dijkhuizen van het Holland Center dan ook tegen de NOS.

Willem-Alexander
Volgende week worden de Nederlandse e-commerce activiteiten uitgelicht tijdens het bezoek van koning Willem-Alexander aan China. Hij zal er onder andere Alibaba-oprichter Jack Ma ontmoeten.
 
Lees ook: