Twinkle | Digital Commerce

FloraHolland: ‘1 miljard via virtueel platform in 2020’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:39

FloraHolland, een coöperatie waarbij ongeveer 4.500 kwekers zijn aangesloten, maakt plannen voor een ‘World Flower Exchange’. Via dat virtuele platform moet in 2020 voor 1 miljard euro aan bloemen en planten worden verhandeld.

Dat vertelde Linda Beeksma gisteren op het B2B E-commerce Congres. Ze is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van digitale transactiesystemen bij de grootste bloemenveiling van de wereld.

PlantConnect
FloraHolland startte in de jaren negentig al een online aanbodbank voor planten. PlantConnect kreeg later een koopknop en er kwam met FloraHolland e-Trade een aparte bloemensite naast te staan. Die is inmiddels opgegaan in FloraMondo (video), bij PlantConnect moet dat komend jaar gebeuren.

FloraMondo
FloraMondo biedt realtime voorraadinformatie bij kwekers. Het centrale e-commerce platform van FloraHolland voorziet volgens Beeksma in een ingenieus systeem voor berichtenuitwisseling. Het biedt een alternatief voor het kopen op de veilingklok. Daarnaast handelen kwekers en afnemers steeds meer direct met elkaar, aldus Beeksma. ‘Het aantal webshops van exporteurs, groothandelaren en kwekersverenigingen is geëxplodeerd.’

Businessmodel
De helft van de handel vindt inmiddels rechtstreeks tussen kwekers en planten plaats en dat is minder renderend. ‘Ons businessmodel is niet toekomstbestendig’, aldus Beeksma onomwonden. Ze wees in dit verband onder andere ook op schaalvergroting, internationalisering en druk op de bestedingen aan bloemen en planten.

World Flower Exchange
Om het tijd te keren is ‘de wereld’ verklaard tot de ambitie van FloraHolland, dat alle schakels in de keten met elkaar wil verbinden. Daartoe wordt gebouwd aan een mondiaal virtueel platform voor optimale en stabiele prijsvorming. In 2020 moet daar voor 1 miljard euro aan handel op plaatsvinden. Of FloraMondo opgaat in de ‘World Flower Exchange’ is mogelijk, maar niet gezegd.

Disruptie
Een apart team binnen FloraHolland (4,5 miljard euro jaaromzet) bekijkt momenteel hoe het platform eruit moet komen te zien. Beeksma: ‘Zo brengen we focus aan.’ Innovatie en disruptie zijn sleutelbegrippen. ‘Op dit moment zijn we wensen aan het inventairseren, succesvolle virtuele modellen aan het onderzoeken en internationale experimenten aan het definiëren.’