Twinkle | Digital Commerce

‘Britse supers leggen meer geld toe op elke bezorging’

2017-11-11
180101
  • 1:31

Britse supermarktketens verliezen jaarlijks 300 miljoen pond door de kosten voor het bezorgen van online bestelde boodschappen. Websupers, groot en klein, dienen realistisch om te gaan met deze prijzen om de markt niet kapot te maken, zeggen onderzoekers.

De Britse nieuwssite Retail Week liet onderzoeken hoeveel kosten supermarktbedrijven maken in de levering van online orders. Het blijkt dat de ketens geld toeleggen op het thuisbezorgen van de digitaal bestelde producten. De bedrijven geven aan zo’n 3 tot 5 pond per bestelling van gemiddeld 100 pond zelf te betalen.

Echte kosten
Veel kosten voor de last mile worden ‘verborgen’ tussen de kosten voor andere operaties. Haal je de daadwerkelijke betalingen boven water, dan komt het kostenplaatje op 8 tot 9 pond per online bestelling van gemiddeld 100 pond. De meeste Britse supers rekenen bezorgkosten tussen de 1 en 6 pond en leggen dus geld toe per bestelling.

Wees eerlijk
Volgens Dan Murphy, partner in het onderzoek, hoeven Britse supermarktbedrijven niet bang te zijn om consumenten meer te vragen voor thuisbezorging. ‘Online shopping is allang geen experiment meer. We dienen ons nu te richten op een robuust financieel model voor de lange termijn. Wees eerlijk tegen de klant en reken realistische bezorgkosten’, is zijn advies.

Leerschool
Het onderzoek volgt op de roep van Sainsbury’s’ e-commerce manager Robbie Feather om supermarktbedrijven te leren een grotere bezorgbijdrage te vragen aan consumenten. Volgens hem hebben de huidige spelers de markt ‘verwoest’ door te weinig kosten door te berekenen.

Picnic
In Nederland laaide de discussie over de prijs van geleverde boodschappen verder op toen nieuwkomer Picnic deze zomer arriveerde. Het bedrijf bezorgt de producten gratis bij de klant, zonder de artikelprijzen te verhogen. Om die reden wordt het bedrijf ook wel de ‘Zalando van de boodschappen’ genoemd.