Britse supermarktketens verliezen jaarlijks 300 miljoen pond door de kosten voor het bezorgen van online bestelde boodschappen. Websupers, groot en klein, dienen realistisch om te gaan met deze prijzen om de markt niet kapot te maken, zeggen onderzoekers.
De Britse nieuwssite Retail Week liet onderzoeken hoeveel kosten supermarktbedrijven maken in de levering van online orders. Het blijkt dat de ketens geld toeleggen op het thuisbezorgen van de digitaal bestelde producten. De bedrijven geven aan zo’n 3 tot 5 pond per bestelling van gemiddeld 100 pond zelf te betalen.
Echte kosten
Veel kosten voor de last mile worden ‘verborgen’ tussen de kosten voor andere operaties. Haal je de daadwerkelijke betalingen boven water, dan komt het kostenplaatje op 8 tot 9 pond per online bestelling van gemiddeld 100 pond. De meeste Britse supers rekenen bezorgkosten tussen de 1 en 6 pond en leggen dus geld toe per bestelling.
Wees eerlijk
Volgens Dan Murphy, partner in het onderzoek, hoeven Britse supermarktbedrijven niet bang te zijn om consumenten meer te vragen voor thuisbezorging. ‘Online shopping is allang geen experiment meer. We dienen ons nu te richten op een robuust financieel model voor de lange termijn. Wees eerlijk tegen de klant en reken realistische bezorgkosten’, is zijn advies.
Leerschool
Het onderzoek volgt op de roep van Sainsbury’s’ e-commerce manager Robbie Feather om supermarktbedrijven te leren een grotere bezorgbijdrage te vragen aan consumenten. Volgens hem hebben de huidige spelers de markt ‘verwoest’ door te weinig kosten door te berekenen.
Picnic
In Nederland laaide de discussie over de prijs van geleverde boodschappen verder op toen nieuwkomer Picnic deze zomer arriveerde. Het bedrijf bezorgt de producten gratis bij de klant, zonder de artikelprijzen te verhogen. Om die reden wordt het bedrijf ook wel de ‘Zalando van de boodschappen’ genoemd.
QUOTE: De bedrijven geven aan zon 3 tot 5 pond per bestelling van gemiddeld 100 pond zelf te betalen
Wat maakt het uit. De marge voor supermarkten is 25% dus daar kan het wel uit. Zeker als je rekent dat kosten voor winkelschappen (incl vullen etc door personeel) bij online winkelen er niet meer is.
Inleveren op marge door goedkoop te thuis te leveren is niet vreemd maar als je het brengt zoals in dit stuk lijkt het wel alsof ze alleen geld verliezen met online boodschappen verkopen.
@Paul: Niet alleen zijn de kosten van winkelschappen hier niet in opgenomen maar ook alle handelingen in of van een fysieke winkel gedaan worden om een klant te ontvangen, product naar het schap te krijgen, het af rekenen zijn niet berekend. Daarnaast de gefragmenteerde voorraad, kosten per m2 en dervings kosten in deze vergelijking niet meegeteld.