Twinkle | Digital Commerce

Blokker werkt aan reserveeroptie en dynamische prijzen

2017-11-08
180101

Het wordt binnenkort mogelijk om producten te reserveren bij een aantal ketens van de Blokker Holding. Ondertussen doet het concern de eerste ervaringen op met dynamic pricing. ‘Maar digitale prijskaartjes in de winkels zijn geen doel op zich’, aldus Antoine Brouwer.

Brouwer doet zijn uitspraken in het nieuwe nummer van Twinkle, dat vandaag verschijnt. Hij is managing director van Nextail, waarin de online activiteiten van de Blokker Holding een jaar geleden zijn gebundeld. Tot de de nummer 13 van de Twinkle100 behoren bekende winkelformules als Bart Smit, Big Bazar, Blokker, Cook&Co, Intertoys, Leen Bakker, Marskramer en Xenos.

Actuele voorraadinformatie
Bij alle Blokker-ketens die online verkopen (Big Bazar doet dat bijvoorbeeld niet, Marskramer niet meer) is inmiddels click & collect geïntroduceerd. Daar moet een reserveeroptie bij komen. Brouwer: ‘Binnen afzienbare tijd - concreter wil ik het niet maken - gaan we bij de eerste ketens actuele voorraadinformatie online tonen. Dat is essentieel, enerzijds om klanten te laten zien wat er in de winkels te koop is, anderzijds om kosten te optimaliseren. Het is complex om ERP-systemen te optimaliseren en harmoniseren. Het moet ook foutloos. Als dat allemaal voor elkaar is, kunnen we klanten producten laten reserveren en afhalen.’

Dynamic pricing
Verder vertelt Brouwer onder andere over de ingebruikname van pricing systeem ADPS, dat automatische prijsaanpassingen mogelijk maakt op basis van eigen rules. ‘We voeren dat voorzichtig in bij de eerste ketens, vooralsnog alleen in het web only assortiment. Op fysieke winkels hebben die regelmatige prijswisselingen meer impact, maar ik sluit niet uit dat we daar ook dynamic pricing gaan toepassen.’

Of er digitale prijskaartjes (die Brouwer bij Media Markt introduceerde) komen in de winkels is daarmee niet gezegd. ‘Dat is geen doel op zich’, aldus Brouwer. ‘Het hangt er natuurlijk van af hoe vaak je de prijzen wijzigt. Zeker is dat de offline prijzen nooit anders zullen zijn dan de online prijzen.’