Twinkle | Digital Commerce

Alibaba opent kantoren in Europa

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:16

Alibaba opent binnenkort kantoren in Duitsland, Frankrijk en Italië. De Chinese e-commerce gigant probeert Europese merken en online retailers voor zich te winnen. ‘China zou van exportland een importland moeten worden’, aldus bestuursvoorzitter Jack Ma.

Volgens de bekende oprichter biedt zo’n transformatie ‘enorme kansen, niet alleen voor China, maar voor de hele wereld’, rapporteert Bloomberg.

Chinese vraag
In het land met de meeste inwoners ter wereld is er een grote vraag naar authentieke producten van Europese of Amerikaanse makelij. Om daaraan te beantwoorden, en om parallelimport te voorkomen, openen steeds meer Westerse merken en retailers een winkeltje op Alibaba’s consumentenmarktplaats Tmall, waaronder recentelijk Albert Heijn.

Strategische allianties
Onder andere Unilever en Macy’s sloten meer uitgebreide strategische allianties met Alibaba. Het beursgenoteerde bedrijf wil meer van dit soort grote deals maken en de lokale kantoren in Europa, de VS en andere Aziatische landen kunnen daarbij helpen. Alibaba beschouwt zichzelf als leverancier van dé mondiale infrastructuur voor retailers.

Internationale expansie
Alibaba zoekt niet alleen extra aanbod, maar ook extra vraag buiten zijn thuismarkt nu de Chinese economie hapert. Het bedrijf investeert daartoe stevig in de infrastructuur voor cross-border e-commerce. Gestreefd wordt naar een internationaal omzetaandeel van 50 procent, terwijl dat begin dit jaar nog maar op 11 procent lag. Internationale expansie is Alibaba’s topprioriteit, zei de nieuwe ceo Daniel Zhang dan ook bij zijn inauguratie dit voorjaar.
 
Lees ook: Alibaba maakt exclusieve afspraken met wereldwijde merken (7 augustus 2015)