Albert Heijn heeft zijn eigen winkeltje op Alibaba’s marktplaats Tmall weer geopend. Er zijn ongeveer honderd verschillende producten te koop, van Hero peutermelk tot ministroopwafels. Zo probeert de supermarktketen onder andere merkschade door parallelimport te beperken.
Twinkle meldde vorige maand dat Albert Heijn direct online verkocht aan Chinezen op Tmall. Volgens het hoofdkantoor in Zaandam was nog onduidelijk wat Albert Heijn met het Tmall-account zou gaan doen. ‘We blijven de focus houden op onze kernmarkten Europa en de Verenigde Staten’, wilde een woordvoerster wel kwijt. Kort na het bericht op deze site ging AH’s storefront op Tmall dicht.
Molens en tulpen
Het Financieele Dagblad meldt vanochtend dat Albert Heijn de verkoop weer heeft opgepakt. Op Ah.tmall.hk is nog geen procent van een gemiddeld supermarktassortiment te koop, tegen een achtergrond van molens en tulpen. De prijzen liggen twee tot drie keer zo hoog als in de Nederlandse winkel. ‘Dit initiatief past in de ondernemersgeest binnen ons bedrijf, en in de voortrekkersrol die we hebben met onze online activiteiten’, aldus een Ah-woordvoerder in het FD vandaag.
Hofleverancier
Op Tmall is ook informatie te vinden over de geschiedenis van Albert Heijn, dat onder meer zijn status als hofleverancier (sinds 1927) communiceert. Chinese webshoppers zijn dol op Europese retailers en hun authentieke producten.
Parallelimport
Albert Heijn heeft gezien dat Chinezen in Nederland via handelsplaatsen als Taobao - net als Tmall van Alibaba – en Jd.com producten verkopen aan hun landgenoten overzee. Het vlaggenschip van Twinkle100-aanvoerder Ahold probeert die verkopen weer naar zich toe te trekken met de eigen Tmall-shop. Daarin worden eigen merkproducten verkocht, maar bijvoorbeeld ook artikelen van levensmiddelenfabrikanten als Hero, L'Oréal, Procter & Gamble (Gillette) en Beiersdorf (Nivea).
Babymelk
Het in China enorm populaire Nederlandse babymelkpoeder van Nutrilon ligt vooralsnog niet in AH’s virtuele Chinese schappen. ‘Wij moeten hier zorgvuldig naar kijken’, zegt de Ahold-woordvoerder. ‘Voor ons allebei, AH en Nutricia, ligt de prioriteit bij voldoende beschikbaarheid voor ouders in Nederland.’ Overigens beschikt Nutrilon al een paar jaar over een eigen storefront op Tmall.
Lees ook: Tmall Global springplank naar China (Twinkle 5-2015)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Albert Heijn hervat directe verkoop aan Chinezen
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.