Twinkle | Digital Commerce

Nederland in mobiele voorhoede

2017-05-27
180101
  • 1:04

Twee op de vijf Nederlandse online aankopen in fashion & luxury vinden plaats op een mobiel apparaat, blijkt uit gegevens van Criteo. Ons land behoort met Groot-Brittannië, Zweden en Japan tot de mondiale mobiele voorhoede. De gemiddelde orderwaarde ligt nauwelijks lager dan op desktops.

Criteo heeft een Fashion Flash Report (pdf) uitgebracht, gebaseerd op 278 miljoen transacties bij 832 online retailers in mode- en luxeartikelen uit 12 verschillende landen. Gemiddeld tekenden mobiele apparaten in het laatste kwartaal voor 33 procent van de transacties, het aandeel in ons land kwam uit op 40 procent:

Mobiel bonbedrag
In de figuur (de cijfers van Zweden ontbreken) is te zien dat het gemiddelde mobiele bonbedrag hier 5 procent lager ligt dan het gemiddelde bonbedrag op dekstops. In Japan, Frankrijk en Rusland besteden mobiele shoppers zelfs meer dan desktop shoppers.

App versus web
Uit andere recente cijfers van performance marketingbedrijf Criteo blijkt dat mobiele apps vooral ’s ochtends worden gebruikt om te kopen, het mobiele web met name ’s avonds en desktops vooral daartussenin:

Uitblinkers
Apps leveren gemiddeld genomen de meeste transacties (54 procent) op voor de online retailers, met uitschieters naar 78 procent. ‘Apps zijn de mobiele uitblinkers’, constateert Crito dan ook.