Twinkle | Digital Commerce

Hungry.nl valt Thuisbezorgd.nl aan met lage commissies

2017-05-27
180101
  • 1:51

Met Hungry.nl heeft ons land er een site voor maaltijdbestellingen bij. Klanten kunnen kiezen voor zowel bezorgen als afhalen en zegels sparen voor een gratis maaltijd. De nieuwkomer wil Nederlandse restaurants voor zich winnen met een commissie van 7 procent.

Hungry.nl is deze week van start gegaan. Momenteel kan er alleen nog worden besteld in Amsterdam en een aantal omliggende postcodegebieden, maar aan de aanbodkant reikt de interesse verder. Uit het persbericht: ‘Terwijl de website de afgelopen weken nog in ontwikkeling was, meldden honderden bezorgrestaurants in de Randstad zich aan, wat er op duidt dat de markt en de ondernemers toe zijn aan een nieuwe website en nieuwe regels.’ Voor het eind van dit jaar denkt Hungry in alle grote Nederlandse steden actief te zijn. Een marketingoffensief staat in de planning.

Monopolisme
Met een commissie van 7 procent en incentives wil Hungry.nl een plek veroveren op de ‘bijna monopolistische’ markt die de nieuwkomer begroot op 680 miljoen euro. ‘De markt voor online eten groeit gemiddeld vijf procent per jaar’, laat de Nederlandse managing director Sander Brackel optekenen. ‘Bezorgrestauranthouders hebben behoefte aan een platform dat gebruiksvriendelijk is en waar de commissies lager zijn. Onderzoek (door Hungry.nl, red.) geeft aan dat 88 procent van de ondernemers de commissie van Thuisbezorgd.nl te hoog vindt.’

Hungry Group
De Hungry Group werd in 2013 opgericht door Denen Jesper Buch en Morten Larsen, die eerder ruim tien jaar betrokken waren bij Just Eat. Nederland – Brackel stuurt hier twintig mensen aan – is na Denemarken en Ierland de derde markt voor Hungry. Ons land ‘dient als springplank naar meer Europese markten’, aldus het bedrijf. Hungry maakt gebruik van de techniek van medeaandeelhouder Delivery Hero, dat weer deel uitmaakt van Rocket Internet’s ‘Global Online Takeaway Group’ (pdf). Deze gigant is met verschillende platforms actief in 71 landen, met samen 147 duizend aangesloten restaurants.

Rode cijfers
Jitse Groen, oprichter van de absolute Nederlandse marktleider Thuisbezorgd.nl, vertelde vorige week in het FD dat de nummer 5 van de Twinkle100 jaarlijks miljoenen verlies maakt. Pas over twee jaar denkt hij voor het eerst zwarte cijfers te kunnen schrijven. ‘We kunnen nu ook wel winst maken, maar dan groeien we niet meer zo snel.’