Twinkle | Digital Commerce

Half miljoen euro groeigeld voor Proforto

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:22

Proforto heeft een half miljoen euro aan groeikapitaal opgehaald. De aanbieder van werkkleding en werkschoenen schaalt internationaal op. Medeoprichter Jelle Gudden: ‘We streven in 2018 naar 10 procent aandeel in de Europese online markt.’

Binnen drie jaar wil Proforto op zijn terrein de nummer één in Europa zijn, laat het pas tweejarige bedrijf weten. Met de investering kan het bedrijf zijn internationale groeiplannen doorzetten, softwareontwikkelaars aannemen en een organisatorische professionaliseringsslag maken.

Het geld komt van vier particuliere investeerders met een verschillende achtergrond, vertelt Gudden desgevraagd aan Twinkle. Hun namen en hun gemeenschappelijk verworven belang in de onderneming deelt hij niet.

Bezorgbelofte
Proforto, opgericht door twintigers Gudden en Rik Burgersdijk, verkoopt 150.000 producten van 120 merken. Het heeft zelf geen voorraad, maar hanteert wel een snelle bezorgbelofte (‘morgen geleverd’). Uit het persbericht: ‘Techniek is een belangrijke voorwaarde voor internationalisering, hierin wordt dan ook veel geïnvesteerd. De slimme in-house software van Proforto is opgebouwd uit microservices en maakt het bedrijf enorm schaalbaar. Een netwerk van meer dan 75 leveranciers wereldwijd doet de rest.’

Opkomende markten
Proforto, dit jaar uitgeroepen tot Beste Startende Webwinkel van Nederland, wil zijn aandeel in de bestaande Europese markten opschroeven en daarnaast zijn entree maken in opkomende e-commerce markten als Polen, Scandinavië en Turkije. Op de klantenlijst staan duizenden zelfstandigen, maar ook bijvoorbeeld ziekenhuizen en grote retailbedrijven als Ikea. 'Werkkleding is niet zo sexy', aldus Gudden tegen Twinkle. 'Iedereen verkoopt iPads en Nike-schoenen, wij doen dit. Het is een basisbehoefte, we proberen het leuk te maken.'

Proforto: ‘Ook zakelijke aanschaf mag leuk zijn’  (28 oktober 2014)