Twinkle | Digital Commerce

Flinders verkoopt Tmall-retouren via Taobao

2017-05-27
180101
  • 1:14

Flinders lost zijn retourenprobleem in China op door de teruggekomen Tmall-producten te verkopen op zustersite Taobao. ‘Je kunt Chinezen nu eenmaal niet vragen om orders zelf terug naar Nederland te versturen’, zegt Geert-Jan Smits in zijn presentatie tijdens het Cross Border E-commerce Event in Bunnik.

Flinders maakte in april de online stap naar China door via Alibaba’s Tmall Global te verkopen. Het bedrijf leerde veel van de eerste vijf maanden in het Aziatische land, zegt Smits. ‘We verzenden pakketten binnen drie weken naar China. Dat lijkt lang te duren voor doorgaans ongeduldige online shoppers, maar Chinezen weten dan zeker dat het artikel uit Europa komt.’

Lokale partner
Een retour zou er ook ongeveer een maand over doen. ‘Maar dat kunnen wij Chinese klanten niet aandoen’, zegt Smits. ‘Daarom laten we retouren opsturen naar onze lokale partner, die voor ons de retouren verkoopt op Taobao. De opbrengst daarvan krijgen wij dan terug.’

Assortiment en prijsbeleid
Smits denkt dat het voor Nederlandse partijen die online in China willen verkopen belangrijk is dat zij goed onderzoeken welke producten uit het assortiment daarvoor geschikt zijn. ‘Test dit ook vooral, je zult verrast zijn’, zegt hij. ‘Daarnaast is het slim om een nieuwe manier van pricing te hanteren. Chinezen zijn dol op uitverkoop. Daarom nemen wij dit jaar ook deel aan Singles Day, de grootste e-commerce dag in China. Wij zijn erg benieuwd wat dat gaat opleveren.’