Twinkle | Digital Commerce

Facebook versnelt toegang voor verkoopgroepen

2017-05-27
180101
  • 1:20

Facebook heeft het makkelijker gemaakt om verkoopgroepen aan te maken op het sociale netwerk. Voortaan hoeven gebruikers niet meer te wachten op goedkeuring om met verkopen te beginnen. Zo wordt Facebook, dat (nog) niet verdient aan de handel, meer en meer een alternatief voor eBay.

Facebook heeft bijna anderhalf miljard gebruikers. Ruim de helft daarvan is aangesloten bij één of meerdere groepen, die kunnen gaan over eten, politiek, ziekten of sport. Eind vorig jaar riep Facebook specifieke 'For Sale Groups' in het leven, waarop gebruikers handel kunnen drijven.

Bazaar
Facebook moest de creatie van zo’n verkoopgroep altijd goedkeuren, en in Nederland is dat nog steeds zo. Op de Amerikaanse thuismarkt is die drempel afgelopen week weggenomen, rapporteert The Wall Street Journal onder de kop ‘Facebook advances bazaar ambitions’.

Koopknop en bedrijfspagina’s
Facebook schroeft zijn e-commerce activiteiten op. Vorig jaar zomer werd de veelbesproken buy button voor advertenties gepresenteerd en sinds begin dit jaar kunnen webwinkeliers bezoekers van hun bedrijfspagina direct verwijzen naar hun shop. Amerikaanse online verkopers kunnen sinds de zomer een storefront openen op de bedrijfspagina, waarop bezoekers direct kunnen kopen.

Centrale marktplaats
Maar ook op het gebied van de onderlinge consumentenverkoop zet Facebook stappen. In Sydney en Auckland heeft het bedrijf het marktplaatsaanbod boven de groepen uitgetild en onlangs centraal beschikbaar en doorzoekbaar gemaakt. Ook mensen die niet bij zo’n groep zijn aangesloten, kunnen de producten aanschaffen.
 
Lees ook: