Britse webshoppers besteden dit jaar meer bij pure players als Amazon, Asos en Made.com dan in de webwinkels van fysieke retailers. Die prognose delen de onderzoekers van Mintel althans in een nieuw rapport.
De gezamenlijke omzet van de pure internetkopers komt dit jaar volgens Mintel uit op 21,8 miljard pond, 18 procent meer dan vorig jaar. De online omzet van Britse winkelbedrijven groeit minder hard, met 11 procent, om naar verwachting uit te komen op 21,5 miljard pond:
Als konijnen in koplampen
Volgens Richard Perks, onderzoeksdirecteur bij Mintel, hebben veel traditionele ketens de afgelopen jaren als ‘konijnen in koplampen zitten staren’: ze wisten niet hoe ze moesten reageren op de nieuwe (prijs)concurrentie uit de online hoek. ‘Maar langzamerhand krijgen die winkelbedrijven meer zelfvertrouwen’, vertelt hij aan The Telegraph.
Pure players aan zet
Nu fysieke winkeliers digitale verkoop in de vingers krijgen, is het andersom aan pure players om de service te bieden die shoppers in winkels gewend zijn. Volgens Perks is dat de grote uitdaging waar webwinkeliers nu voor staan: ‘We zien een aantal van hen fysieke winkels openen, maar dat zal hun kosten waarschijnlijk opvoeren en het prijsverschil met offline spelers doen eroderen.’
Elektronica groter dan kleding
Van de door Mintel gepeilde winkelcategorieën is consumentenelektronica de grootste online in de UK; Britse webshoppers besteden er inmiddels meer aan dan aan kleding:
1 op de 8 pond online
In totaal kopen Britse consumenten dit jaar voor 43,3 miljard pond online volgens Mintel. Daarmee tekent e-commerce voor 12,7 van de retailbestedingen.
Andersom in Nederland
Het Centraal Bureau voor de Statistiek, dat sinds kort ook de online inkomsten van fysieke winkelbedrijven in kaart brengt, schetst een ander beeld voor de Nederlandse markt. De webomzet van zogenoemde ‘multichannelers’ neemt de afgelopen maanden harder toe dan die van ‘pure internetverkopers’.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
‘Pure players streven Britse winkelketens online voorbij’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.