Met Picnic komt er een nieuwe speler in de markt voor online boodschappen bij. De app only supermarkt belooft de laagste prijzen en gratis bezorging. Elektrische busjes leveren de artikelen van inkooppartner Boni tot een half uur nauwkeurig af, om te beginnen in Amersfoort.
Aan Picnic is de afgelopen drie jaar door dertig specialisten in stilte gewerkt. De startup levert naar eigen zeggen ‘alle boodschappen’, van dagverse producten als brood, groente en vlees, tot A-merken en een voordelig huismerk. ‘De klant bestelt zijn boodschappen met behulp van een eenvoudige app (iOS, Android), waarmee hij door de afdelingen swipet. Betaling vindt in de app plaats, zodat bij aflevering van de boodschappen geen pinpas nodig is. Online boodschappen doen wordt hierdoor voor het eerst een fluitje van een cent en kost niet meer dan vijf minuten.’
Amersfoort
Momenteel wordt Picnic in enkele wijken van Amersfoort getest. Naar verwachting wordt de websupermarkt daar in de loop van september officieel gelanceerd. ‘Daarna zullen snel andere steden volgen’, verklaart de startup vanochtend.
Inkoop en logistiek
Voor de inkoop van levensmiddelen werkt Picnic samen met supermarktketen Boni, die zelf ook online verkoopt en is aangesloten bij inkooporganisatie Superunie. Er is een centraal distributiecentrum in Nijkerk, van waaruit producten worden geleverd aan regionale hubs. Onder de codenaam Sprinter deed Picnic in Amersfoort al de eerste ervaringen op met zo’n hub, aldus het AD.
Lage prijzen en gratis bezorging
Picnic claimt zich van de gevestigde concurrenten uit het supermarktlandschap te onderscheiden door lage prijzen en gratis bezorging in nauwe tijdvakken. ‘Het bedrijf heeft geen dure panden op dure locaties en heeft een innovatieve manier van bezorgen ontwikkeld, waardoor onnodige tussenschakels worden vermeden.’
Vraagsturing
Picnic maakt gebruik van elektrische bezorgbusjes op basis van vraagsturing; webshoppers kunnen in de app een beschikbare ‘rit’ selecteren. Aan de hand daarvan komt de bezorger de boodschappen afleveren, tot op een half uur nauwkeurig. ‘Doordat de kosten van deze nieuwe manier van distributie zo laag zijn, kunnen de prijzen voor de boodschappen laag zijn en is de bezorging gratis’, stelt de nieuwkomer.
Oprichters
Tot de vier oprichters van Picnic behoren Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys, de voormalige eigenaren van FredHopper. Zij verkochten de leverancier van personalisatiesoftware voor webwinkels aan het Britse SDL. De andere initiatiefnemers zijn Bas Verheijen, voormalig marketingdirecteur van Albert Heijn en C1000, en serieondernemer Michiel Muller, bekend van onder andere Tango en RouteMobiel.
Smaak.nl, Truus.nl en Superdirect.nl
Picnic is niet de eerste e-commerce partij die het in de boodschappenmarkt opneemt tegen Albert Heijn en andere supermarktketens. Bekende initiatieven, waaronder Smaak.nl, Truus.nl, en Superdirect.nl, redden het niet door achterblijvende klandizie en/of tegenvallende kosten.
Lees ook: ‘Nederland groeit snelst in online boodschappen’ (9 juli 2015)
Hopelijk hebben ze bij Picnic.nl een langere adem dan bij Superdirect.nl destijds. Deze hebben mijn inziens de handdoek iets te snel in de ring gegooid. Winst maak je als beginnende online supermarktketen de eerste jaren toch niet. Flink investeren en uitbouwen, het een échte kans geven!
de prijsen kloppen niet de blauwe bessen kosten 399 voor drie ons kiwi kosten per stuk 25 euro cent of een kilo voor 1,99 vav zespire en 11 stuks in een kilo een kilo bananen 0,99
Kom maar gauw in Rotterdam leveren. De bezorgkosten van AH zijn wekelijkse doornen in mijn ogen!