Twinkle | Digital Commerce

Marktplaats Snapdeal krijgt groeigeld van Alibaba

2017-05-27
180101
  • 1:11

Snapdeal, de grootste online marktplaats van India, heeft een investering van 500 miljoen dollar ontvangen van onder andere Alibaba. Het bedrijf krijgt daarmee een stevigere positie in één van de belangrijkste e-commerce markten van de toekomst.

India is het op één na dichtstbevolkte land ter wereld (1,25 miljard mensen), waarvan meer dan tweederde van de inwoners onder de 35 jaar is. De e-commerce markt is er nog klein, maar heeft mede door de sterke penetratie van smartphones heel veel potentie.

Flipkart op mobiel
Snapdeal concurreert het meest met Flipkart, de grootste online retailer van India. Dit bedrijf - dat vanaf september alleen nog via zijn mobiele applicatie verkoopt - wordt gewaardeerd op 15 miljard dollar, schrijft Recode. Snapdeal wordt met de investering van Alibaba, het Taiwanese bedrijf Foxconn en het Japanse Softbank, 5 miljard dollar waard.

Amazon vs de rest
Ondertussen timmert Amazon hard aan de weg om ook voet aan Indiase grond te krijgen. De pure player opende al een dedicated website voor het land en bouwde er een groot nieuw distributiecentrum. Amazon zegt de komende tijd miljarden te pompen in deze Aziatische tak, aldus Tech in Asia. Waarschijnlijk ook om Alibaba weerstand te bieden, dat dankzij de investering in Snapdeal een stevigere positie krijgt in India.

Lees ook: Video Vrijdag: ontstaan van India’s Snapdeal (29-8-2014)