De Lufthansa Group rekent binnenkort een extra fee aan reizigers die hun tickets elders op internet boeken. Acht online travel agents, waaronder Lastminute.com, eDreams Odigeo en Travix, noemen de heffing ‘manifest illegaal’.
Volgens de acht heeft de heffing een ‘significante negatieve impact op zowel reizigers als de hele industrie’. Ze leidt tot kleinere keuze, hogere prijzen en minder transparantie voor consumenten en ze beperkt het vermogen van online travel agents (OTA’s) om hun klanten te bedienen. De webspelers zeggen zich direct aangevallen te voelen.
16 euro extra
Lufthansa's prijsmaatregel gaat op 1 september in. Wie dan een ticket boekt bij een OTA, moet 16 euro meer betalen. Met de heffing zullen Lufthansa, Austrian Airlines, Swiss en andere maatschappijen uit de groep beter scoren in prijsvergelijkingen. Dat brengt kostenbesparingen met zich mee, en meer gelegenheid om extra diensten te kunnen slijten aan reizigers.
Complot
In hun verklaring nemen de acht OTA’s het woord ‘boycot’ niet in de mond, volgens vaktitel Tnooz omdat ze voor ongeveer een zesde van hun ticketomzet afhankelijk zijn van Lufhansa. Wel stellen ze dat de heffing in strijd is met antidiscriminatieregels en Europees mededingsrecht. Opvallend is dat ze aanwijzingen zeggen te hebben voor een ‘price fixing conspiracy’. In dat scenario volgen andere vliegtuigmaatschappijen het voorbeeld van Lufhansa, dat de kastantjes deze dagen uit het vuur haalt.
‘Transparantie juist gediend’
Een woordvoerder liet eerder weten dat het niet Lufthansa’s bedoeling is om prijsvergelijkingen te ontmoedigen. ‘Nee, het gaat ons om de transparantie’, zei ze tegen de BBC. ‘Ten eerste willen we de hoge distributiekosten van onze beter alloceren. Ten tweede willen we ons voordeel doen met meer vrijheid in onze verkoopactiviteiten, waardoor we klanten precies dat kunnen bieden waar ze naar zoeken.’
Neutraal en onpartijdig advies
Belangenkoepel ECTAA (European Travel Agents' and Tour Operators' Associations) keerde zich al tegen de heffing (pdf): ‘Europese reizigers moeten kunnen vertrouwen op neutraal en onpartijdig advies van reisagenten, om hun weg te vinden in de jungle van ticketprijzen en toeslagen.’
Je hoort deze OTA's uiteraard niet over het grijze gebied waar ze zich graag in bewegen om met hun website en (soms onmogelijke) vluchtcombinaties bovenaan te staan in de prijsvergelijkers. Betalen voor een dienst die je gebruikt, in dit geval de mogelijkheid om te kunnen vergelijken tussen aanbieders, lijkt me een hele gezonde tendens en niet iets waar de leverancier (de airline) voor hoeft te betalen. Direct bij de leverancier boeken loont, cut out the middleman zolang deze geen waarde toevoegt. Als de middleman waarde toevoegt, laat de consument daar dan voor betalen, dat zou het waard moeten zijn.