Twinkle | Digital Commerce

‘Facebook dominant in social commerce’

2017-05-27
848507
  • 1:16

Facebook is mondiaal goed voor de helft van het sociale verkeer naar e-commerce sites. De impact is naar omzet gekeken nog groter; online verkopers danken 64 procent van hun social sales aan Facebook.


Dat staat in een rapport van BI Intelligence. Volgens de onderzoekers van Business Insider is het sociale verkeersaandeel van Amerikaanse e-commerce organisaties in een jaar tijd verdriedubbeld. Toch dankten online verkopers in het eerste kwartaal van dit jaar nog altijd niet meer dan 1,5 procent van hun verkeer aan verwijzingen op sociale media:

Comeback
De helft van het sociale verkeer komt mondiaal van Facebook, aldus BI Intelligence. Begin dit jaar kwam dus 64 procent van de ‘sociale omzet’ van dat netwerk. Facebook heeft op dit punt een sterke comeback gemaakt; in 2013 verloot het bedrijf veel terrein aan Twitter en Pinterest, maar het meeste werd vorig jaar weer teruggewonnen.

Facebook is getuige de grafiek dominant. Daar komt bij dat de e-commerce markt als geheel is gegroeid, net als het belang van social daarbinnen. Ook heeft Facebook met Instagram en WhatsApp nog andere troeven in handen.

Doorbraak social commerce
De grote verwachtingen die er jarenlang waren rondom social commerce, lijken nu te worden ingelost. Behalve als verwijsplatform manifesteren de grote spelers zich ook steeds meer als aankoopplatform; Pinterest, Facebook en Twitter hebben inmiddels allemaal ervaring met koopknoppen op hun websites.

NB: Suzanne Ekel, hoofd marketing Benelux bij Twitter, is keynote speaker op Shopping Today (24 september in Utrecht).