MS Mode breidt het aantal platforms waarop het internationaal verkoopt voor het einde van dit jaar uit door een samenwerking met Amazon en La Redoute. Dat vertelt director Marketing & E-commerce Noor de Bruijn in de aanloop naar haar presentatie tijdens het Cross Border E-commerce Event op 9 september.
MS Mode is momenteel met eigen webwinkels aanwezig in zes verschillende landen: Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Spanje en Duitsland. Daarnaast verkoopt het modebedrijf sinds twee jaar online via Wehkamp. Voor het einde van het jaar komt er een internationale winkel op Amazon en La Redoute bij. ‘We denken hiermee een andere consument aan te trekken die eerder nog niet in onze eigen (online) winkels winkelde’, aldus De Bruijn.
Strategie in het buitenland
De afgelopen jaren rolde MS Mode zijn nieuwe omnichannel strategie uit in al haar markten. Een onderdeel van deze strategie zijn de ‘bestelzuilen’ in de fysieke winkels. ‘Hierop kunnen consumenten de producten uit de winkel online bestellen’, vertelt De Bruijn. ‘We zien dat een multichannel initiatief zoals dit meestal verschillende reacties krijgt van consumenten in de diverse landen. Fransen gaan bijvoorbeeld heel anders om met dit nieuwe concept dan Nederlanders.’
Cultuurverschillen van medewerkers
‘Wij kunnen vanuit het servicekantoor in Amsterdam ons natuurlijk gemakkelijker inleven in hoe Nederlanders winkelen dan hoe consumenten dit in onze buitenlandse (web)winkels doen’, zegt De Bruijn. ‘Je hebt te maken met cultuurverschillen, bij zowel de consument als bij ons personeel op de winkelvloer. Onze medewerkers reageren vaak allemaal zeer enthousiast op nieuwe ideeën, maar gaan anders om met e-commerce initiatieven dan collega’s uit andere landen. Daar moet je als retailer wel rekening mee houden bij de implementatie van die ideeën.’
Noor de Bruijn vertelt tijdens het Cross Border E-commerce Event op 9 september in Bunnik meer over hoe de van oorsprong fysieke moderetailer MS Mode zijn omnichannel strategie internationaal wist uit te rollen. Het evenement heeft naast MS Mode ook sprekers van onder andere HotelBooker, Fonq, Made.com, Flinders en Leapp op het programma.
Hoi Noor,
Interessant. Zou zelf op hoofdkantoor een modegevoelige trend-watcher uit elk van de zes landen aantrekken. Zij kennen het land en haar cultuur. Tevens kruisbestuiving tussen de verschillende landen. Deze mensen hun uiteindelijke mening moet eind beslissend voor dat land zijn. Anders heeft het geen zin om ze aan te nemen. Waarom zeg ik dat? Een Nederlander zal een duitser nooit echt begrijpen. Leg de "macht" daar waar het relevant is en niet op een plaats die alleen maar hoger in de hierarchie is.
Hans