Twinkle | Digital Commerce

Verlies Macintosh daalt flink dankzij cross-channel strategie

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:19

De cross channel strategie van Macintosh helpt het bedrijf langzaam uit het dal klimmen. De holding van ketens als Dolcis en Manfield zag het verlies het afgelopen halfjaar flink dalen ten opzichte van begin 2014: van 31,2 miljoen euro naar 4,4 miljoen euro. Alleen de omzet uit online stijgt.

De omzet kwam uit op 203,7 miljoen euro, 3 procent lager dan in het eerste deel van 2014. Macintosh geeft in een omzetrapport (pdf) aan dat vooral het eerste kwartaal een mindere periode was. Door ‘noodzakelijke prijsacties’ en een slecht winterseizoen daalde de omzet in die periode met 8 procent ten opzichte van vorig jaar. In het tweede kwartaal werd een minimale stijging (1 procent) geboekt.

Online versus offline in schoenen
Volgens Macintosh blijven de marktomstandigheden in de schoenenbranche moeilijk. Toch boekte het bedrijf in het fashion segment het eerste halfjaar in Nederland 22,3 procent meer online omzet dan in 2014. Offline bleef achter met een daling van 4,8 procent. Ook in België en Luxemburg (BeLux) was er een flinke stijging van 19, 2 procent voor online, tegenover een daling van 0,4 procent voor de fysieke winkels.

Komende halfjaar
Voor het komende halfjaar verwacht Macintosh een hogere omzet dan in het eerste deel van 2015. Dit komt vooral door de feestdagen. ‘Het consumentenvertrouwen laat een opwaartse beweging zien’, meldt de holding. Over de verkoop van het enige dochterbedrijf in het living segment, Kwantum, wordt de komende maanden onderhandeld.