Twinkle | Digital Commerce

‘Nederland groeit hardst in online boodschappen’

2017-11-08
180101
  • 1:29

Nederland is het snelst groeiende Europese land in online boodschappen. Onze e-groceries markt nam in 2014 met 55 procent toe ten opzichte van een jaar eerder. Momenteel wordt 15 procent van de boodschappen online gekocht.

Dat blijkt uit het onderzoekThe State of Online Grocery Retail in Europe’ van Syndy (voorheen SyndicatePlus). Het bedrijf onderzocht de online boodschappenmarkt in de vier grootste ‘e-grocery’-landen: Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk en Nederland.

Groeien
In al deze landen maakte de online boodschappenmarkt een enorme groei door. In Frankrijk, waar de stijging het minst was, nam het marktaandeel van online met 25 procent toe. In Nederland was de groei vorig jaar 55 procent, oftewel 450 miljoen euro.

Marktaandeel
Ons land heeft veel potentie op het gebied van online shopping. Volgens het onderzoeksrapport winkelde in 2014 zo’n 71 procent (12 miljoen) van de Nederlanders online. 15 procent deed ook zijn boodschappen in een webwinkel, waardoor e-groceries nu een marktaandeel van 1,3 procent hebben. In de UK, het grootste land in online boodschappen, is dit aandeel 4,4 procent.

Jumbo breekt open
Volgens het onderzoek wordt de groei van de e-grocery markt in Nederland geremd door de dominantie van marktleider Albert Heijn. Dit bedrijf heeft momenteel 53 procent van de omzet in handen. Jumbo kan met zijn recent gestarte e-commerce service de markt openbreken, schrijft Syndy. Andere supermarktbedrijven zullen de komende tijd ook meer investeren in online. De hoogte van de bezorgkosten zijn een belangrijk discussiepunt.

Over twee jaar op niveau
Door de komst van nieuwe (kleinere) online spelers en innovatie vanuit Albert Heijn zal de branche de komende jaren een flinke groei doormaken, verwacht Syndy. Volgens het onderzoek kan Nederland in twee tot drie jaar op hetzelfde niveau komen als voorlopers Frankrijk en Groot-Brittannië.