Twinkle | Digital Commerce

Meerderheid Twinkle100 gebruikt Universal Analytics

2017-05-27
180101
  • 1:41

Van de bedrijven uit de Twinkle100 en de Travel30 gebruikt 57 procent Universal Analytics van Google, versus nog maar 14 procent begin vorig jaar. Oogst waarschuwt achterblijvers, omdat ze dataverlies zouden riskeren.

Google is dominant op de markt van webanalyse. Drie jaar geleden introduceerde de zoekgigant Universal Analytics als het betere alternatief voor het ‘gewone’ Google Analytics, omdat het inzicht biedt in de gehele customer journey.

Afwachtend
Oogst becijferde begin vorig jaar dat nog maar weinig Twinkle100-spelers gebruik maakten van de nieuwe software. ‘Nederlandse online retailers en reisaanbieders laten met de trage adaptatie van Universal Analytics mogelijkheden voor inzichten in cross device en integratie van offline/online data en geavanceerde segmentatiemethoden grotendeels links liggen’, stelde het online marketingbureau toen.

Adoptie verviervoudigd
Sindsdien is de adoptie van Universal Analytics verviervoudigd. Het wordt ingezet door 21 van de 30 reisbedrijven en door 53 van de 100 grootste online retailers van ons land. Oogst, dat bedrijven bij het gebruik van de nieuwe mogelijkheden begeleidt, stelt vast dat veel van de overstappers (nog) geen gebruik maken van de meer geavanceerde functionaliteiten.

Het bureau waarschuwt achterblijvers voor het naderende eind van het oude pakket: ‘Volgens een roadmap van Google is definitieve stopzetting van ondersteuning niet ver weg. Hierdoor zullen meetscripts van de oude Analytics versie hun werk niet of onvolledig kunnen doen. Dit heeft onbetrouwbare webstatistieken en uiteindelijk verlies van data tot gevolg.’

Migratie
Onduidelijk is nog wanneer Universal Analytics de nieuwe norm wordt. Gegevens die zijn verzameld via de verwijderde functies worden daarna nog minimaal twee jaar verwerkt, laat Google weten. Oogst verwacht dat het bedrijf gebruikers niet tegen zich in het harnas wil jagen door de ondersteuning van oudere versies abrupt stop te zetten. ‘Een versoepelde overgangssituatie of al dan niet geforceerde migratie ligt voor de hand’.
 
Meer over de recente inventarisatie van Oogst vindt u bij de collega’s van MarketingFacts.
 
Lees ook: