Twinkle | Digital Commerce

‘Het nieuwe TUI moet power brand worden’

2017-05-27
180101
  • 1:22

Het nieuwe TUI Benelux moet een power brand worden, net als Apple en Starbucks. Dat zegt Elie Bruyninckx, topman van de regio West-Europa, over de nieuwe koers van de online reisverkoper. Het bedrijf ondergaat momenteel een transformatie.

Met power brand bedoelt Bruyninckx een wereldmerk, dat klaar is voor de toekomst. ‘We zullen met TUI als merk meer klantgroepen aanspreken’, zegt hij in een interview met vakblad TravMagazine. ‘Bovendien houden we rekening met het veranderende klantgedrag. Online en offline kanalen worden door elkaar gebruikt.’

Nederland als introductieland
Volgens Bruyninckx is Nederland een goede markt om TUI als merknaam als eerste te introduceren. ‘De TUI smile voeren we al vijftien jaar als beeldmerk, dus we hebben al een zekere bekendheid in de basis’, zegt hij. ‘Ook zien we dat de Nederlandse klant vrij open is, niet zo behoudend. Ten derde laten onze distributie, het aandeel eigen verkoop en vooral onze online aanwezigheid het toe om TUI efficiënter te organiseren.’

Herverdeling
Het nieuwe TUI Benelux laat de merken Arke en Holland International varen; deze merken worden opgenomen in de nummer 2 van de Travel 30, onderdeel van de Twinkle100. Kras, Lastminute.nl en andere labels van het voormalige TUI Nederland vallen buiten de herverdeling.

Waagschaal
‘Ik leg iets in de waagschaal waar we zeker van zijn’, vertelt Bruyninckx over deze strategie. ‘Maar er komt iets waardevols voor in de plaats. Op de lange termijn is het geen kapitaalvernietiging. In de huidige economie hebben echte global brands een grote intrinsieke waarde. Natuurlijk is het een risico, maar als sterk bedrijf kun je dat aan.’