Twinkle | Digital Commerce

Google toont dagelijkse drukte in fysieke winkels

2017-11-08
180101
  • 1:00

Google heeft een nieuwe feature aan de bedrijfsomschrijvingen in zijn zoekmachine toegevoegd. Consumenten kunnen per winkel zien wanneer het er druk is of niet. Zo kunnen zij gemakkelijker het moment van hun bezoek bepalen.

De nieuwe informatie wordt gedeeld onder de bedrijfsinformatie van de specifieke winkel. Een dagelijkse grafiek geeft de gemiddelde bezoekersstroom per uur aan, zodat consumenten kunnen zien wanneer zij bijvoorbeeld geen lange rij voor de kassa hoeven te verwachten.

Miljoenen locaties
De feature is nu wereldwijd beschikbaar voor ‘miljoenen locaties waarvan veel mensen willen weten hoe druk het er gemiddeld per dag is’, citeert Techcrunch een woordvoerder van Google. Later wordt de tool verder uitgerold. Een voorbeeld is een filiaal van De Bijenkorf in Amsterdam:

Data uit apps
Google haalt de informatie over de winkeldrukte uit data van mobiele gebruikers die de Google Maps-app hebben geïnstalleerd. Met deze anonieme gps-data kan de zoekgigant consumenten volgen en zo ook zien wanneer zij een winkel binnenstappen. Retailers krijgen geen extra informatie van Google doorgespeeld; zij zien net zoveel data als Google Search-gebruikers in de zoekmachine vinden.