Ongeveer 10,4 miljoen Nederlanders tussen de 12 en 75 jaar deden vorig jaar een aankoop online, becijferde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De overgrote meerderheid van de webshoppers koopt frequent, volgens de definitie van het bureau.
Van de 10,4 webshoppers deden er 7,9 miljoen (meer dan driekwart) een webaankoop in de drie maanden voor de peiling. Daarmee is inmiddels 64 procent van alle Nederlandse internetgebruikers tussen de 12 en 75 jaar een ‘frequente e-shopper’.
Niet-kopers
Zowel het aantal Nederlandse webshoppers als het percentage frequente kopers daarbinnen is afgelopen jaar toegenomen. Volgens het CBS waren er vorig jaar nog zo’n 2 miljoen internetgebruikers die geen aankoop deden online. De groei van de online bestedingen in de detailhandel is de laatste jaren vooral te danken aan de groei van de uitgaven per webshopper.
Soort online aankopen
Hieronder is te zien dat in bijna alle productcatgeoriën een groter deel van de frequente e-shoppers actief is geworden (alleen medicijnen bleef stabiel). Meer dan de helft kocht vorig jaar in de categorieën reizen, kleding en evenementen.
Mooie cijfers voor onze branche. Minstens zo belangrijk is het dat er nog volop groeipotentieel in zit. Gaat dit allemaal ten koste van off line? Ja, voor een groot deel wel, maar niet altijd. Ikzelf koop bijv. mijn kleding weer graag off line (ik houd niet van retourneringen). Wel valt me op dat ik bij fysieke winkels ook op een online wijze wil worden geholpen. Ik zou graag alle broeken bij elkaar zien en dan pas een selectie maken en geen hoekjes met broeken en kleding per merk. Maakte je vroeger nog wel eens een webshop die het fysieke winkelen benadert, dan is het nu tijd om fysieke winkels in te richten als een online shop (wat mij betreft dan).