Bakker Hillegom, naar eigen zeggen Europa’s grootste tuinpostorderbedrijf, haalt nog altijd bijna 90 procent van zijn inkomsten uit de papieren catalogus. Onder leiding van ceo Paul Geraeds moet de omzet meer en meer uit het online kanaal komen. ‘De catalogus wordt voortaan een inspiratiebron.’
Bakker Hillegom kampt al vijf jaar op rij met teruglopende inkomsten. In 2014 kwam de omzet uit op 128 miljoen euro, waarvan bijna 90 procent via de catalogus binnenkwam. Het jaar werd afgesloten met een verlies van 1,1 miljoen euro.
E-commerce in de groenmarkt
Paul Geraeds, die ruim een jaar geleden overkwam van Center Parcs, is vastberaden het tij te keren. Hij kan putten uit een strategisch driejarenplan van OC&C. Het bureau dicht e-commerce een grote toekomst toe in de groenmarkt. De vaste kosten van Bakker Hillegom moeten omlaag, wat gepaard gaat met verlies van banen.
Gerichte mailings
Aan het FD laat de ceo weten dat de kleurenbrochure van Bakker Hillegom minder vaak zal verschijnen en dat daarin minder producten te vinden zullen zijn. De catalogus moet primair inspiratie gaan bieden, via gerichte mailings moet de omzet internationaal worden aangejaagd. Ons land is slechts verantwoordelijk voor 7 procent van de inkomsten van Bakker Hillegom.
Nieuwe website, Amazon en Bol.com
Recentelijk heeft Bakker Hillegom een SAP-systeem aangeschaft, eind dit jaar moet een nieuwe website live gaan – de huidige is bijna vijf jaar oud – en de groene postordergigant zoekt groei via de marktplaatsen van Amazon en Bol.com. Op die laatste site is Bakker Hillegom sinds drie maanden als verkoper actief.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Bakker Hillegom: 90 procent catalogusomzet is te veel
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.