Twinkle | Digital Commerce

Amazon test drive through afhaalpunt

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:22

Amazon wil in Silicon Valley met een test starten rond een, voor de retailer, nieuwe manier van boodschappen doen. De e-commerce gigant is van plan om voor zijn online boodschappendienst AmazonFresh een standalone pick up point te openen waar klanten hun orders afhalen.

Het afhaalpunt krijgt de functie van een drive through, meldt Silicon Valley Business Journal op basis van gesprekken met ingewijden. Klanten kunnen online een tijd inplannen om langs het pick up point te gaan. Bij aankomst op het afgesproken tijdstip laadt een medewerker de boodschappen in de auto.

Een rendering van het afhaalpunt.

Eigendom
Volgens bronnen is het afhaalpunt nog geen eigendom van Amazon, maar heeft de pure player wel de intentie om het te kopen. Het is onbekend of Amazon de pilot straks ook uitbreidt.

AmazonFresh
AmazonFresh is de retailer’s same day en next day boodschappendienst. Het bedrijf bezorgt de producten met eigen busjes bij klanten thuis. De test met het pick up point is in lijn met deze strategie, waarin Amazon graag de fulfilment en bezorging van zowel boodschappen als andere producten in eigen hand houdt. De retailer heeft bijvoorbeeld ook eigen wanden met kluisjes waarin orders kunnen worden geleverd. Daarvoor wordt geen extern bedrijf ingehuurd. Begin dit jaar testte Amazon het afhalen van bestellingen op drie universiteiten, uit kluisjes of aan een eigen balie.

AH en Jumbo
In ons land zijn Albert Heijn en Jumbo aanwezig met afhaalpunten in eigen winkels en in het straatbeeld. Eerstgenoemde startte hiermee in 2012, Jumbo opende de standalone punten kort nadat het recent zijn webshop lanceerde