Nederlandse consumenten krijgen meer tijd om geschillen voor te leggen met webwinkeliers en andere ondernemers die zijn aangesloten bij een geschillencommissie. Binnenkort mogen ze dat doen tot een jaar na het indienen van een klacht.
Dat volgt uit een nieuwe Europese richtlijn over alternatieve geschillenbeslechting, die komende maand officieel wordt geïmplementeerd in nationale wetgeving.
De Geschillencommissie
Nu nog kunnen Nederlandse consumenten een geschil tot drie maanden na het ontstaan ervan voorleggen aan één van de 53 commissies die zijn aangesloten bij de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC), kortweg De Geschillencommissie. ‘Die termijn wijzigt in 12 maanden na het indienen van de klacht bij de ondernemer’, verduidelijkt beleidsadviseur Elaine Oldhoff van Thuiswinkel.org. ‘De termijn is verlengd en daarnaast is duidelijker geworden wanneer die begint te lopen. Dat er een klacht is ingediend wil natuurlijk nog niet zeggen dat er al sprake is van een geschil.’
Thuiswinkel.org en Stichting Webshop Keurmerk
De nieuwe geschillenregels gelden onder andere voor bedrijven die zijn aangesloten bij Thuiswinkel.org en Stichting Webshop Keurmerk; deze belangenverenigingen participeren respectievelijk in de Geschillencommissie Thuiswinkel en de Geschillencommissie Webshop, opgenomen in de SGC. Oldhoff: ‘Bedrijven zijn verplicht om op hun site te melden dat klanten naar een geschillencommissie kunnen stappen.’
Thuiswinkel.org wijst erop dat leden hun algemene voorwaarden moeten aanpassen, waartoe ze gebruik kunnen maken van een speciale generator.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Webshoppers kunnen langer aankloppen bij geschillencommissies
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.